VORMGEVERS: WOORDSPIN, MINDMAP, GEBEURTENISKETTING, STERRENSTOF

VORMGEVERS OFTEWEL GRAPHIC ORGANIZERS.
GO 1

Er zijn hulpmiddelen om de samenhang tussen de elementen van
een systeem te leren zien, om ingewikkelde onderwerpen eenvoudig
en overzichtelijk weer te geven, om het denken zichtbaar te maken.
Robin Fogarty noemt deze hulpmiddelen “vormgevers”.
In het boek “Hersenwerk in de klas” zijn diverse vormgevers gepubliceerd
die je bij heel veel lessen kunt gebruiken.
Je kunt ze eventueel bewerken tot nieuwe vormgevers.
Bij mijn leesactiviteiten ben ik voortdurend op zoek naar
leuke en aantrekkelijke verwerkingsopdrachten.
In 2007 heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de vormgevers
van Robin Fogarty.

De meest gebruikte vormgevers zijn de woordspin en de mindmap.
deel 2
deel 3

De sterrenstof en de gebeurtenisketting gebruik ik ook heel vaak.

3 gedachten over “VORMGEVERS: WOORDSPIN, MINDMAP, GEBEURTENISKETTING, STERRENSTOF

  1. Meester Louis, wat een mooie toepassingen! Het geeft boordevol inspiratie en ideeën om zelf lessen uit te werken. Doe zo voort, ik kijk uit naar het begin van het nieuwe schooljaar om nieuwe berichten op je blog te lezen 🙂

Geef een reactie

