IK HEB EEN GEREEDSCHAPSKIST GEVONDEN DIE MIJN DENKWIJZE HEEFT VERANDERD: MINDMAPPING

mijn map

Een van de mogelijkheden om kinderen samenhangen
te laten zien is het maken van MindMaps.

MINDMAP UITLEG mrt 2010
MindMaps zijn te verglijken met woordspinnen.
Bij MindMaps wordt echter gebruik gemaakt van kleuren,
tekeningen, symbolen, tekens.
Letterlijk vertaald is een MindMap “een kaart van de hersenen”;
kaart buiten jouw hoofd over wat er gaande is in jouw hoofd.
Enkele voordelen:
Op een effectieve manier je hersens gebruiken
Een inspirerende en stimulerende belevenis
Organiseert jouw gedachten
Het laat je sneller leren
Het verbetert jouw geheugen

MM A

Werkwijze:
Een MindMap begint met een plaatje van het onderwerp dat in het midden van een vel papier wordt getekend. Vanuit dit plaatje worden lijnen ofwel ‘takken’ getekend naar hoofdonderwerpen die met het onderwerp op de een of andere manier verbonden zijn.

Hier een collage van de MindMaps die ik de afgelopen jaren heb gemaakt:

Collage mindmaps

Hier een mindmap die ik gemaakt heb over o.a. de voordelen van MM en wanneer je MM kunt toepassen:

MINDMAPPING Maart 2010 1

Geef een reactie

