ANNE FRANK, OM NOOIT TE VERGETEN

Merwedeplein AF school 1

Anne Frank, laat ons door haar dagboek ervaren hoe het is om te blijven hopen
op betere tijden:
“Zolang dit bestaat, dacht ik, en ik mag beleven deze zonneschijn,
die hemel waar geen wolk aan is, zo lang kan ik niet treurig zijn.”
( uit: “Het Achterhuis” dagboek van Anne Frank)

Voor miljoenen mensen is Anne Frank het symbool van de Jodenvervolging,
van onderduiken, van de ellende van de Tweede Wereldoorlog, van
moed en levenslust.

Ik heb Annes dagboek meerdere malen gelezen en het heeft een stempel op mij gedrukt. Ik vind het belangrijk dat we zo’n boek hebben. Het zorgt er voor dat we de oorlog nooit vergeten.
“Het vertelt ons de kwade kant van de mens. De afschuw van oorlog. Het dagboek vertelt een verhaal, maar dat is nu juist de kracht van het boek. Het is slechts een verhaal. Het verhaal van Anne Frank is tragisch maar als je het boek leest met de gedachte: dit is slechts een verhaal van de miljoenen slachtoffers. Dan zie je de echte impact van het boek.”
Anne Frank boekenkast

Ruim 9 jaar heb ik op de Anne Frankschool het verhaal over Anne mogen
vertellen. Al meer dan 10 keer heb ik het Anne Frankhuis in Amsterdam bezocht.
Ook ben ik in de voetsporen getreden van Anne Frank:
Naar het Merwedeplein geweest, waar Anne gewoond had voordat zij ging onderduiken en waar nu haar standbeeld staat (zie foto)

Anne Frank Merwedeplein
Naar de Anne Frankschool in Amsterdam Oud Zuid (Niersstraat),
waar Anne tot 1941 hier naar school ging (zie foto)

Anne Frankschool Nierstraat 30 apr 09

Geef een reactie

