SNEEUWPRET MET DE SNEEUWBEREN. EEN HEERLIJKE PRENTENBOEK OM VOOR TE LEZEN ALS HET BUITEN FLINK HEEFT GESNEEUWD/ SNEEUWT

sneeuwpret 2sneeuw 2

De Ierse schrijver Martin Waddell schrijft prentenboeken over herkenbare,
dagelijkse problemen.
Hij werd vooral bekend door zijn boeken over “Kleine Beer”.
“Welterusten, Kleine Beer.”
“Ga je mee, Kleine Beer”.

“SNEEUWBEREN”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Drie kleine beren spelen met moeder beer in de sneeuw.
Alle drie zien wit van de sneeuw.
Ze houden hun moeder voor de gek door te doen alsof ze sneeuwberen zijn.
‘Ik weet niet waar we zijn,’ zegt de grootste sneeuwbeer.
‘Ik heb ons niet gezien,’ zegt de middelste sneeuwbeer.
‘Wij zijn hier niet, mamma,’ zegt de kleinste sneeuwbeer.
En als ze moe zijn gaan de beren naar huis om lekker bij het haardvuur
op te warmen…..de sneeuw smelt…….

sneeuw 1

“Martin Waddell, geniaal in het bedenken van verhalen voor prentenboeken, heeft met Sarah Fox-Davies een tijdloze topper gemaakt. “Sneeuwberen” is het verrukkelijke verhaal over mamma Beer die met haar drie kleintjes in de sneeuw speelt. De beertjes zien erg wit. “We zijn sneeuwberen”, zeggen ze. “O”, zegt mamma Beer. “Waar zijn mijn eigen beertjes dan?” “Ik weet niet waar we zijn”, zegt de grootste. “Ik heb ons niet gezien”, zegt de middelste. “Mijn eigen beertjes vinden geroosterd brood bij het vuur erg lekker als het koud is”, zegt Mamma Beer. “Dat vinden wij ook”, zeggen de sneeuwberen.
Binnen beginnen de sneeuwberen te druppelen. “Dat lijken mijn eigen beertjes wel”, zegt mamma als ze gesmolten zijn. “We hebben je voor de gek gehouden” zeggen de beertjes. “We waren het zelf.”
Sarah Fox-Davies, bekend door “Kleine Bever en de echo” uit 1993, maakte er mooie, aandoenlijke tekeningen bij” ( bron digibron.nl)

VERWERKINGSOPDRACHTEN:

1. Gebeuretnisketting:

sneeuw 3

2. Zoeken naar de denkgewoonten:

sneeuw 4

Geef een reactie

