EEN GOEDE WEGWIJZER BIJ HET OMGAAN MET ROUW EN VERDRIET EN…… BIJ EEN SCHEIDING….

Marja Baseler 2013

MARJA BASELER schrijft informatieve kinder- en jeugdboeken.
Van haar hand verschenen o.a. deze boeken:

“HEEN EN WEER” ( 2011)
Marja Baseler boek 1
Als kinderen te maken krijgen met ouders die gaan scheiden, verandert er ontzettend veel in hun leven. Van de ene op de andere dag is hun veilige, vertrouwde wereldje er niet meer. Dat is niet altijd makkelijk.
Marja Baseler schreef hier een boek over.
Het boek “Heen en Weer” is eind 2011 verschenen. Het is een heel praktisch boek, gericht op kinderen. Er staan veel tips in om het wonen in twee huizen makkelijker te maken.

“OVER LEVEN EN DOOD”
Wie met de dood wordt geconfronteerd, zoekt houvast.
Jongeren die rouwen zijn kwetsbaar.
Wat hebben ze nodig? Wat maken ze door?
Hoe kunnen ze het verdriet begrijpen en verwerken?
Dit boek is een goede wegwijzer bij het omgaan met rouw en verdriet
bij jongeren.

Marja Baseler heb ik voor het eerst in Utrecht.
In 2008 heb ik haar uitgenodigd om naar onze school te komen.
Op 31 januari 2010 was ik erbij bij de presentatie van haar boek
“Over leven in dood” ( Selexyz Maastricht).

Marja Baseler

Hier een artikel van Marja over o.a. mijn ontmoeting met Marja Baseler:

Over leven en dood

Toeval bestaat niet, zeggen ze wel eens en daar ben ik het helemaal mee eens. Soms komen mensen op je pad, omdat het zo ‘moest zijn’.
Laat ik bij het begin beginnen.

IMG_1067

Ergens in het voorjaar van 2007 stond ik als kinderboekenschrijfster met mijn boeken in een ijssalon in Utrecht. We waren bezig met een actie voor een goed doel: geld inzamelen voor waterputten in Kenia. Plotseling hoor ik achter me de stem van een man met een licht Indisch accent die uitroept:
‘Zeg! Ben jij de schrijfster van deze boeken?’.
Het blijkt de stem van Louis Brouwer te zijn, leerkracht op basisschool Amby in Maastricht en dat weekend op familiebezoek in Utrecht waar ik woon.
We raken aan de praat en het ‘klikt’.
Niet alleen vanwege onze Indische achtergrond.
Hij vindt het leuk om mij te ontmoeten want hij kent al mijn boeken.
Op zijn school staat hij bekend als iemand die gek is op kinderboeken en die met onverminderd enthousiasme kinderen plezier voor het lezen probeert bij te brengen.

Een jaar later, oktober 2008, ontmoeten we elkaar weer.
Op zijn uitnodiging geef ik een workshop in groep 6 van Ellis en Nicole op Amby.
Dit vanwege de Kinderboekenweek die dat jaar in het teken staat van poëzie.
Ik vertel de kinderen dat ze een ‘rondeel’ gaan schrijven met als onderwerp een Belangrijke Gebeurtenis in je leven.
Die gebeurtenis kan leuk, fijn, grappig, triest of vervelend zijn.
Waar je maar over wilt schrijven. Na een korte uitleg gaan ze aan de slag.
Na afloop van de workshop hebben alle kinderen een gedicht gemaakt.
Om beurten komen ze bij me staan en lezen hun gedicht voor.
De één heeft een gedicht over een blauw oog dat hij heeft opgelopen op de kermis, de ander schrijft over haar verjaardagsfeestje en weer een ander over een fijne zomervakantie in Frankrijk.
Dan staat een meisje, de 9-jarige A. op.
Ze vraagt of ik haar gedicht voor wil lezen.
Ze vindt het te moeilijk om dat zelf te doen.
Wat ik op dat moment nog niet wist, was dat haar vader waarover ze schreef, nog maar vier weken ervoor was overleden. Aan het eind van de ochtend liet ze me het herdenkplekje zien wat in de klas was gemaakt.
Ik was heel erg aangedaan door haar verhaal.
A. ik bleven contact met elkaar houden.

We zijn inmiddels alweer een jaar verder.
En … afgelopen zondag ( 31 januari 2010) is ‘ons’ boek gepresenteerd in boekhandel Dominicanen in Maastricht.
Een boek over rouw speciaal geschreven voor jongeren

Geef een reactie

