EEN FRISSE STEM IN DE NEDERLANDSE JEUGDLITERATUUR. DIT DUS : DISSUS!

Gouden Griffel 2011 Dissus

SIMON VAN DER GEEST.
Een schrijver die ik nog graag zou willen ontmoeten en
wiens boek “Spinder” ( uit 2012) op mijn verlanglijstje staat.
Spinder

Met zijn knappe debuut “GEEL GRAS” maakte hij eerder furore.
Vervolgens bewerkte hij op een gedurfde manier het verhaal
over de Odyssee, waarmee hij terecht in 2011 de Gouden Griffel won:
“DISSUS”
Een verhaal met korte, krachtig zinnen waarin met weinig woorden veel
wordt gezegd. De illustraties van Jan Jutte passen perfect bij de sfeer van het verhaal.
“Dissus” is magisch en meeslepend als een epos en tegelijk grappig en brutaal als een klassiek jongensverhaal.” ( Jan van Coillie)

Dissus heeft op de wc zich opgesloten nadat hij in het zwembad is gepest door een troep grote jongens.
“Tekkelen, glijen, bommetje vlakbij en randje douwen,/ onderhouwen, proesten, schoppen, blauwe plekken,/schuilen bij het bubbelbad, onze gele mat gejat/Badmeesters keken wel maar zeiden niets/ Job een bloedneus/Bram zijn knieën lagen open, en ik, ik was zowat verzopen.”
Daar op de wc, ineengedoken en met een plakzwembroek op zijn enkels gaat Dissus nadenken wat hij echt wil.
Hij wil de held van het verhaal zijn.
“Een verhaal ‘waarin we vet verdwalen en heel ver en vrij / en vol gevaar, onderweg sneuvelen er een paar en iedereen huilen / behalve ik.”
En aldus geschiedde….
Nadat hun bus is weggewaaid, belandden Dissus en zijn vrienden in een wild avontuur waarin ze met steeds minder overblijven……

Ik vind het boek geweldig, maar ik denk niet dat kinderen dit boek meteen uit zichzelf pakken en waarderen.
Maar dit klassiek verhaal aangepast aan de hedendaagse tijd verdient zeker om voorgelezen te worden.

In 2012 verscheen het boek “SPINDER”
( Spinder = spin + vlinder)
“Drie jaar geleden heeft Hidde een geheime kelder ontdekt onder zijn huis. Niemand weet ervan, alleen hij en zijn grote broer. Hidde heeft daar zijn insectenlaboratorium gebouwd, met krekels, sprinkhanen, glimwormen, neushoornkevers, noem maar op. Maar nu heeft zijn grote broer een nieuw drumstel en wil hij de kelder inpikken. En dus is het oorlog.
Hidde maakt geen enkele kans, maar hij heeft één wapen: het geheim dat de broers al een paar jaar bewaren. Een verschrikkelijk geheim”
( bron website Simon van der Geest)

Wat ik o.a. op internet heb gevonden over “Spinder”

“Spannend, indringend, aandoenlijk en zelfs leerzaam. Dit boek heeft het allemaal. Buitengewoon goed!”

“De taal van deze Gouden Griffelwinnaar 2011 is sprankelend, vol dialoog, kent nauwelijks opsmuk en pakt de lezer compleet in.”

“Herhaaldelijk vergelijkt Hidde mensen in zijn logboek met insecten. Dat klinkt in zijn spreektalige stijl heel natuurlijk en levert veelzeggende beeldspraak op. De handen van zijn moeder trillen fijntjes ‘zoals de voelsprieten van een oorwurm”

“Mijn broer is te ver gegaan. Hij maakt alles kapot. Dit is wat ik ga doen: ik ga het geheim vertellen. Aan jou. Dit is het schrift van Hidde.”

Geef een reactie

