GEDICHTENLES

gedichtenles
“Literatuur, zeker poëzie, is een toevluchtsoord voor de geest.
Dat zal altijd zo blijven.” ( Willy Tibergien).

Een voorbeeldles:

1. Kinderen krijgen een tekst op het digibord te lezen.
Gedicht uit “Van mij en van jou” van Hans en Monique Hagen.
Laat de titel even weg.

les 1 a

2. Deel het werkblad uit: een werkblad
Gedichten wat waarop o.a. een aantal denkgewoonten
staan. Stel de volgende vragen:
a. Bovenaan ( denkgewoonte “kijk naar het grote plaatje”)
Wat is dit voor een tekst?
b. Wat valt je op? Antwoorden: geen leestekens, korte zinnen, korte alinea’s
c. Wat zou de titel zijn van dit gedicht? antwoord: WENS
d. Wat vind je van het gedicht?
3. Het werkblad met de vormgever “de sterrenstof”
les 1 c

In het midden schrijf je op: GEDICHT
Op de punten van de ster: de volgende vraagwoorden:
Wat? Wat is een gedicht?
Wie? Wie schrijft een gedicht?
Waarom? Waarom schrijft iemand een gedicht
Welke? Welke soorten gedichten ken je?
Wanneer? Wanneer schrijf je een gedicht?
4. Lees hierna enkele gedichten
Wakker worden met het ritme van de regen 3 aug

5. Introduceer : een rondeel
les 3

6. Leg aan de hand van het werkblad uit wat een rondeel is en
en wat de kenmerken zijn van een rondeel

les 3 a

7 Kinderen gaan aan de slag met het schrijven van een rondeel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s