JACQUES VRIENS: EEN ZEER, ZEER VRIENSELIJKE SCHRIJVER, ECHT WEL!

collage Jacques Vriens jan 2013 a

Jacques Vriens, een kinderboekenschrijver die zich sterk maakt voor leesbevordering
Een schrijver die kinderen weet te boeien met mooie, fijne boeken waarin ze zichzelf kunnen herkennen, waarin dingen gebeuren die henzelf ook zouden kunnen overkomen.
Een schrijver die dicht bij kinderen staat en bij mij als leerkracht……

JV 2 okt 2010 3a
( foto: Talentenschool Maastricht)
met Jacques Vriens NOT 2013
( foto: Nationale Onderwijstentoonstelling Utrecht 24 januari 2013)
JV 19 aug 2 (bij hem thuis in Gronsveld augustus 2013)
Een stukje uit “LEESPLEIN” van 15 maart 2011:
“Aan het woord…”
“Als de LC (= LEESCOORDINATOR) maandelijks de klassen bezoekt met een tas vol boeken, zijn de kinderen bij voorbaat al enthousiast. Wanneer de LC dan een boek omhoog houdt en zegt: “Dit is een leuk boek,” zijn er al vijf kinderen die het willen lezen. Wanneer de LC dan ook de tekst op de achterkant voorleest, komen er nog vijf kinderen bij. Indien zij ook nog het eerst hoofdstuk voorleest, zijn er zeker nog tien kinderen die het boek uit de bieb willen halen. Kortom: meer dan de helft van een groep wil het boek lezen!” ( Jacques Vriens)
“De leescoördinator zelf moest ik af en toe afremmen. Zij voelde zich nu zo gewaardeerd dat ze na schooltijd nóg meer tijd en energie in haar functie stopte dan ze al deed.” ( Jacques Vriens)
Bovenstaande situaties zijn voor mij erg herkenbaar en ook op mij van toepassing.

Met de boeken van Jacques Vriens krijg ik de helft van de klas aan het lezen.
Hoe?
1. Ik heb zelf de boeken van hem gelezen.
2. Ik vertel aan de kinderen dat Jacques en ik “boekenvrienden” zijn.
Dat ik hem regelmatig ontmoet en dat hij altijd graag een praatje met mij
maakt. Kinderen luisteren dan aandachtig naar mijn verhaal.
Dat spreekt kinderen enorm aan. En als ik dan de foto’s toon waarop
ik met Jacques sta, dan moet je de verbaasde ogen van de kinderen zien.
“Een zeer, zeer vrienSelijke schrijver…” zeg ik dan
3. Een les geven over Jacques Vriens:
a. aan de hand van een mindmap die ik over hem gemaakt heb
mindmap JACQUES VRIENS 1

b. stapels boeken meenemen
c. fragmenten voorlezen
d. leuke opdrachten n.a.v. een les over Jacques Vriens.

schijf van drie boeken van Jacques Vriens

Geef een reactie

