AVI LEZEN : WAT, WIE, WAAROM? DAT, DIE, DAAROM!

AVI  1 wegwijzer
AVI 1 trap

eigen citaat lezen 3

Om het leesniveau van de leerlingen te bepalen, maken scholen gebruik van AVI-toetsen. (AVI = Analyse Van Individualiseringsvormen)
Scholen zien een goede beheersing van het technisch lezen als basisvoorwaarde voor alle andere vakken.
Immers, als het leestempo van de kinderen laag is, kost het lezen zoveel tijd dat er nauwelijks tijd overblijft voor het maken van de opdrachten en oefeningen.
De AVI-niveau-indeling is op de eerste plaats niet bedoeld om de kinderen onderling te vergelijken qua leesprestatie, maar om leesstof te kunnen kiezen
die aansluit bij hun individuele leesontwikkeling.
Een kind dient leesstof aangeboden te krijgen die niet te makkelijk en niet te moeilijk is.

AVI boeken feb 2013

Het technisch leesniveau van een kind geeft dus aan hoe het kind de woorden van een tekst kan lezen.
Letterlijk hoe goed een kind kan lezen wat er staat.
Het technisch leesniveau van een boek geeft aan of een boek veel of
weinig moeilijk leesbare woorden bevat.
Dit technisch leesniveau wordt uitgedrukt in een AVI-niveau.
Het begrijpend leesniveau van een kind geeft aan hoe goed een kind
begrijpt waar een tekst over gaat.
Het begrijpend leesniveau van een boek geeft aan hoe moeilijk het is
om een boek te begrijpen.
Het begrijpend leesniveau wordt uitgedrukt in een CLIB-niveau.

AVI 1

Tot 2008 werkten alle scholen met AVI-niveau 1 tot en met AVI 9.
Ook leesboeken vermelden het AVI-niveau, zodat leerkracht en ouders
een boekje kunnen uitzoeken dat bij het kind past.
De nieuwe AVI-niveaus bestaan uit 12 nieuwe niveaus:
van AVI Start tot en met AVI Plus.
De nieuwe AVI-aanduiding bestaat uit een letter en een cijfer.
De letters M en E betekenen: Midden/Medio (M) en Eind (E).
Halverwege en aan het eind van het schooljaar.
De cijfers geven de jaargroep weer.
AVI-niveau E4 is het niveau dat een kind gemiddeld aan het eind van
groep 4 bereikt.
AVI Plus is het hoogste niveau dat een kind kan bereiken in het nieuwe
AVI-systeem. Dit wordt gemiddeld in groep 8 bereikt.”

( bronnen: o.a. Cito AVI )

AVI 2

Ten slotte:

“Leesachterstand is een cijfermatig begrip. En cijfers kunnen opgeteld worden.
Leeshonger en leesplezier kunnen niet in cijfers omgezet worden.

 

Leesplezier is af te lezen aan de rode konen van de lezende kinderen.
Maar een rode konen meter is gelukkig nog niet uitgevonden”
( bron : Henk van F.)

eigen citaat over lezen 1

AVI is slechts een hulpmiddel om een idee te geven wat je kind leestechnisch aan kan. Het zegt helemaal niets over de interesse van je kind.

Leestechniek, leesbegrip en leesplezier, als één geheel, bepalen hoe kinderen in de toekomst hun eigen leesvaardigheid kunnen behouden.

Probeer de interesses van het kind te kennen.
Dát is ook mijn maatstaf geworden om het juiste boek bij het juiste kind te krijgen.

een goed kinderboek is 2

eigen citaat over lezen 3

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s