LEZEN GROEP 4: HET WERKEN MET EEN LEESMAP

mindmap leesoefeningen 2013

Leesmap 2011 A

Ik ga uit van drie aspecten:

1. Leesinstructie: om het technisch lezen te bevorderen
Maandelijks aangeven welke soort woorden aan bod komen.
Bijvoorbeeld in september komen de nk/ng woorden, de sch/ch woorden
Diverse teksten verzamelen met de betreffende woorden:
Teksten uit leesboeken van bekende/minder bekende schrijvers
Teksten uit stripboeken, jeugdtijdschriften, kranten
Teksten uit de map leesbegeleiding van Luc de Koning
Teksten uit Vloeiend & Vlot
Teksten uit Nieuwsbegrip
Teksten uit “Lees Aardig” van uitgeverij Kinheim

Heel belangrijk: zorg voor een gevarieerd aanbod van teksten

2. Leesmotiverende activiteiten: leesplezier/leesbeleving
bevorderen/ontwikkelen
Ik heb een soort checklist samengesteld met diverse
leesmotiverende activiteiten.

Lees M 1 ( foto: leesmotiverende activiteiten)

Kies bij elke leesles een bijpassende activiteit uit. Zorg voor variatie.

3. Leeskalender: structurele aanpak leesbevordering
Kies elke maand een activiteit uit
Zorg ervoor dat de boeken ook in de klas aanwezig zijn.
Maak een keuze uit de diverse boeken, kies vervolgens een leuk fragment
uit en koppel hieraan een leesmotiverende activiteit ( of leesinstructie).
leeskalender 2012 1

HET WERKEN IN EEN LEESMAP:
Eén keer per week mag ik iets doen aan het werken met de leesmap.
Kinderen krijgen verschillende soorten leesteksten.
Vervolgens wordt er aandacht besteed aan diverse leesoefeningen.
Zojuist heb ik een mindmap gemaakt over die leesoefeningen:
Waar let ik op, waar hou ik rekening mee als het om de leesoefeningen gaat.

mindmap leesoefeningen 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s