AMSTERDAMSE GRACHTEN: EEN ATTRACTIE WAARVOOR JE NIET IN DE RIJ HOEFT TE STAAN

gracht 4

gracht 2

Amsterdam zou geen Amsterdam zijn zonder zijn grachten.
Ze zijn wereldberoemd en één van de belangrijkste toeristische trekpleisters
van Amsterdam.
Niets voor niets werd de Amsterdamse Grachtengordel in 2010 toegevoegd
aan de werelderfgoedlijst van Unesco.

In totaal zijn er maar liefst 165 grachten, waarvan de vier hoofdgrachten
de Prinsengracht, Keizersgracht, Herengracht en het Singel zijn.
Het ezelsbruggetje waarmee ik de volgorde van de grachten onthoud:
Piet Koopt Hoge Schoenen.
gracht 1

De Amsterdamse grachten : veel besproken, veel bejubeld en veel bezongen.
“Aan de Amsterdamse grachten
Heb ik heel mijn hart voor altijd verpand
Amsterdam vult mijn gedachten
Als de mooiste stad van ons land.
Amsterdam vult mijn gedachten…
‘k Heb veel gereisd en al vroeg de wereld gezien
En nimmer kreeg ik genoeg van ’t reizen nadien
Maar ergens bleef er een sterk verlangen in mij
Naar Hollands Kust en de stad aan Amstel en ij
Waar oude bomen tronen hoog boven ’t verkeer
En over ’t water gaat er een bootje net als weleer…”
( lied: “Aan de Amsterdamse grachten..”)

Meer overtuiging is niet nodig!

Loop en wandel langs de grachten en sta af en toe eens stil bij diverse grachtenhuizen.
Je zult ontdekken dat elk huis een uniek karakter heeft door haar variatie in kroonlijsten en gevels.
Dan weet je ook waarom de Amsterdamse grachten voor mij een feest zijn……
Een bijzonder feest waar ik jaarlijks naar toe wil gaan.

Amsterdam 11 aug 2011 B

In sommige huizen kun je gewoon rondkijken.
Je kunt dan zien hoe rijk en welvarend de bewoners geweest moeten zijn.
Deze huizen zijn als museum toegankelijk:
Museum Wilet-Holthuysen, Museum Het Grachtenhuis, Museum van Loon….

gracht 3

Geef een reactie

