LEESDOZEN OM LIEF TE KOZEN

Leesdozen jan 2010

Jaren geleden maakte ik leesdozen die ik aan kinderen uitleende.
Met de leesdoos probeer ik een brug te slaan tussen school en thuis;
zoek ik een weg om het lezen thuis te stimuleren.

De dozen heb ik zelf gemaakt, maar je kunt de dozen ook samen met de kinderen maken.

Het is een doos waarin een drietal boeken van een schrijver bevinden,
met werkbladen ( leuke doe opdrachten voor thuis).
Bij toerbeurten worden de dozen aan de kinderen uitgeleend.

ZO KAN HET OOK:

leesdoos a1

Momenteel zijn er leerkrachten die de dozen door kinderen laten maken:

Kinderen nemen een doos mee.
Kinderen maken een leesdoos van hun favoriete schrijver of favoriete boeken.
Kinderen verzamelen allerlei materialen die over de schrijver en de boeken gaan.
Kinderen beplakken de dozen met illustraties, plaatjes en foto’s.

Zodra alle kinderen klaar zijn met hun dozen, organiseert de groep een tentoonstelling.
Andere groepen van school bezoeken de tentoonstelling.
De makers van de leesdozen geven informatie aan de bezoekers.

leesdoos a2

leesdoos a 4

Met dank aan de kinderen en leerkrachten van basisschool Amby Maastricht.

Geef een reactie

