FILOSOFEREN MET KINDEREN DAAR KRIJG IK RILLINGEN VAN EN TEGELIJKERTIJD VOELT HET ALSOF IK EEN WARME DEKEN OVER MIJ HEEN KRIJG.

Filosoferen denkwolk

Tsjalling 1

De belangstelling voor filosoferen met kinderen is aan het groeien.
“De bedoeling van het filosoferen met kinderen is niet het ontrafelen van grote filosofische werken van weleer.” ( samenonderwijsmaken)
Bij het filosoferen met kinderen gaat het niet om een filosofieles
maar om filosofische gesprekken.
Filosoferen mijn kijk

Kinderen krijgen geen les over bekende filosofen, ze leren niet wat al die grote filosofen allemaal gedacht hebben ,maar ze gaan actief praten over vragen (en nadenken over vragen) waar geen eenduidig antwoord op is.
boek 1

Filosoferen met kinderen is een activiteit met kinderen.
Een activiteit waarin kinderen zelfstandig leren denken, hun gedachten leren verwoorden, leren om naar elkaar te luisteren en elkaars meningen te respecteren. Dat zijn (filosofische) vaardigheden die zij nu en in de toekomst ( en hun leven lang) nodig hebben.
En die kansen om die vaardigheden te ontwikkelen zou elk kind aangeboden moeten krijgen.
“Filosoferen is kansen creëren” (Wim van Rooy en Willy Poppelmonde)

“Kinderen denkvaardigheden aanleren, betekent niet dat ze geen feiten meer hoeven te leren.
Feiten zijn de klei, denkvaardigheden gebruik je om van die klei mooie en/of nuttige dingen te maken” ( bron Universiteit van Middelbeers)

Filosoferen in de klas is een denk- en praatactiviteit rond een moeilijke vraag.

Hoe weet je hoe je het filosoferen het beste kunt aanpakken in de klas?
Er zijn de laatste jaren heel veel boeken verschenen waarmee je aan de slag
kunt gaan in de klas.
Prentenboeken vormen uitstekend materiaal als uitgangspunt voor het
filosoferen met kinderen.
“Prentenboeken , waarin kleine en grote thema’s aan de orde komen, geven voldoende inspiratie om filosofische gesprekjes aan te gaan.”
“Heel veel prentenboeken zetten aan tot nadenken over gevoelens
en geeft op een eenvoudige manier een eerste aanzet tot filosoferen.”
Eigenlijk kan alles een aanleiding zijn om een filosofisch gesprek
te beginnen…..en in vele lessen zitten aanknopingspunten om met kinderen te
praten over zichzelf en de wereld om hen heen.
“Met filosoferen wordt bedoeld: het verhelderen van gedachten en zeggen wat je vindt. De leerkracht moet zijn intellectuele kennis en vaste denkpatronen aan de kant zetten om te luisteren naar wat kinderen te zeggen hebben. Hij moet leren denken als een kind. Zo’n filosofisch gesprek begint meestal met een concreet voorbeeld uit het dagelijks leven.” ( JSW maart 2005)

Wil je meer over het filosoferen met kinderen te weten komen,
neem eens een kijkje op de diverse websites.

UITSPRAKEN VAN KINDEREN N.A.V. HET FILOSOFEREN MET KINDEREN:
AANKLIKKEN
uitspraken 1
boos zijnuitspraak van een kind

Deze boeken, prentenboeken/verhalen heb ik ooit gebruikt om met kinderen te filosoferen:

“POEKA”: een prentenboek van Lucrèce L’Ecluse met illustraties van Gitte Vancoillie. Poeka 2

Poeka 1

Poeka is een kat die zich allerlei vragen stelt. In de stad ontmoet ze Mohammed en ze sluiten vriendschap. Samen gaan ze op verkenning en zoeken ze antwoorden op hun vragen over dood, vriendschap, geluk, fantasie, thuis voelen, vreemdeling zijn…Aan de hand van gerichte vragen uit de handleiding ( via internet te krijgen) van Jan Knops, kun je met kinderen rond dit verhaal gaan filosoferen

De verhalen van ARNOLD LOBEL, over Kikker en Pad bijvoorbeeld.
Filosofieles c

ANNEMARIE VAN HAERINGEN “Het begin van de zee?”

Filosofieles a

MARLEEN WESTERA “Schaap en geit”
schaap en geit filosofeiles

De boeken van BERRIE HEESEN “Klein maar dapper”, “Kinderen filosoferen” en “Vliegende papa’s” dienen voor velen nog steeds als inspiratiebron.

boek 2

Filosoferen met kinderen: je moet het gewoon doen…laat je enthousiasme groeien……en al doende leer je…ga samen met de kinderen op ontdekkingstocht ……

boek 4
boek 3

er-zit-een-gat-in

COEN SIMON ( illustraties LINDA DE HAAN): “ER ZIT EEN GAT IN. De wereld van Spriet.

“Er zit een gat in de wereld en wie in dat gat valt verdwijnt voor altijd. Dat is eng, maar je kunt er ook grappen over maken.”

“Er is niet niets. Er is wél niets. Er moet iets zijn. Niets!” ( uit “Er zit een gat in”)

Het lijkt me heerlijk om met kinderen met dit boek aan de slag te gaan.

ZEG HET VOORT!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s