IK LEES AL…………….LEES JE MEE?

leesboekjes 1

leesboekjes 2

De meeste scholen werken volgens de methode Veilig Leren Lezen.
In de eerste maand leren de kinderen al veel letters lezen.
m van maan , r van roos , v van vis, i van ik, s van sok, ………..
Kinderen leren de woorden te hakken en plakken. Hakken is het in stukjes knippen van woorden zodat het kind de afzonderlijke letters en klanken hoort: vis wordt vvv-iii-sss.
Plakken is het aan elkaar plakken van de afzonderlijke klanken tot een heel woord: mmm-aaa-nnn wordt maan. Zo leert een kind een voor een de letters en de klanken en ontdekt het hoe onze taal in elkaar zit.
De methode biedt voldoende mogelijkheden om aan te sluiten op het leestempo van het kind.
De niveaus aangeduid met de namen Maantjes, Zonnetjes, Sterretjes en Raketjes.

Maan : voor de kinderen die bij de start van groep 3 nog niet kunnen lezen.
Zon: de aanpak die geschikt is voor kinderen die al kunnen lezen bij
de start van groep 3. Zij werken zelfstandig op hun eigen niveau
met zon- leesboekjes en zon-werkboekjes.
Ster : voor kinderen binnen de maangroep die moeite blijken te hebben met lezen.
Raket: voor kinderen binnen de maangroep die zich snel ontwikkelen.
“De eerste leesboekjes zijn volgens een bepaald stramien opgebouwd.
De schrijvers hiervan zijn echt aan veel regels gebonden.
Al deze boeken hebben een groot lettertype, iedere zin begint op een nieuwe regel, er is een ruime bladspiegel en in het begin zijn er veel woorden van één lettergreep. Er zijn veel illustraties omdat kinderen dat van prentenboeken gewend zijn en ze kunnen een overvolle bladspiegel nog niet aan.
De tekst wordt geleidelijk aan uitgebreider.
Het verhaal krijgt meer inhoud en is er niet meer op elke pagina een illustratie.
Rond de kerstvakantie zijn de kinderen toe aan boeken waar al echte verhaaltjes
in staan in plaats van losse woorden. “
De laatste jaren zijn er steeds meer aantrekkelijke boekjes voor beginnende lezers op de markt gekomen.

Er zijn boekjes met picto’s om moeilijke woorden te omzeilen.
Er zijn boekjes met spreekwolkjes om frases als ‘antwoordt hij’ te vervangen.
Er zijn samenleesboeken waarbij de beginnende lezer alleen de vetgedrukte (eenvoudige) woorden leest en de begeleider de rest van de tekst.
Soms staat de tekst voor de beginnende lezer op de linkerpagina en
die voor de gevorderde lezer op de rechter.
Er zijn boeken die beginnen met een kennismakingsplaat waarop alle personen
uit het verhaal te zien zijn.
Op de boeken voor beginnende lezers staat vaak vermeld hoeveel
weken leesonderwijs het kind moet hebben gehad om het te kunnen
lezen ‘geschikt voor na 3 weken, 6 weken, 9 weken leesonderwijs’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s