OP BEZOEK BIJ DE EERSTE KINDERBOEKENAMBASSADEUR VAN NEDERLAND:

JV 19 aug 2
JV 19 aug 9

JV A

JV 19 aug 4

In maart 2013 werd JACQUES VRIENS door Stichting Lezen en het CPNB voor twee jaar aangesteld om het kinder- en jeugdboek te promoten.
Waarom werd hij dat eigenlijk?
Hij heeft al heel veel kinderboeken heeft geschreven, hij vindt het heel belangrijk dat kinderen lezen en worden voorgelezen, hij kan zich goed inleven in kinderen, ook in kinderen die moeite hebben met lezen en hij kan heel goed ‘reclame’ maken ( promoten) voor lezen, voorlezen en boeken.

Zelf zegt hij:
“Lezen wordt steeds belangrijker en dat wil ik uitdragen. Het is het tegenovergestelde van vluchtigheid. Het is rust, intimiteit, langere concentratie, verdwijnen in een verhaal, andere mensen en culturen beter snappen, kennis opdoen en natuurlijk verbeelding. Lezen, of eigenlijk: leesplezier – écht in een tekst duiken en begrijpen wat er staat – is ook een voorwaarde om te kunnen leren. Kortom: je doet kinderen tekort door ze geen leeservaring te laten opdoen.”

Ik ken Jacques Vriens al jaren en heb hem ook vaak ontmoet.
Jacques waardeert mijn inzet op het gebied van leesbevordering en boekpromotie.
Door een toevallige samenloop van omstandigheden kon ik samen
met mijn achternichtjes één van de populairste schrijvers van Nederland
thuis bezoeken.
We werden op maandagmiddag 19 augustus heel gastvrij ontvangen door
Jacques en zijn vrouw.

Jacques ontving ons in zijn werkkamer.
Voor mijn nichtjes heb ik een aantal boeken meegebracht die ik
door Jacques liet signeren.
JV 19 aug 6JV 19 aug 5

Hij vertelde van alles over de meegebrachte boeken. Dat hij zelf vroeger ook in een hotel woonde, net als de bende van de Korenwolf. En dat hij heel lang meester is geweest, dus de verhalen over meester Jaap rolden zo zijn pen uit.

Over het boek “Die rotschool met die fijne klas” ( in 1976 verschenen.
“Ik was toen al meester en las heel veel voor . Op een dag zei ik tegen mezelf: “Ik vind voorlezen leuk, maar verhalen schrijven óók. Ik ga proberen een boek te schrijven over alles wat er in mijn klas gebeurt. En zo werd dit mijn eerste boek.”

Jacques liet ook een prijs zien die hij kreeg van de Letse Kinderjury voor
zijn boeken over Meester Jaap.JV 19 aug 7
Ik mocht ook zijn twee Zilveren Griffels bekijken.
Aan het einde van ons bezoek liet hij nog de kaft zien van zijn nieuwste
boek “Steffie en de mislukte inbrekers”.
Dit boek, uit de nieuwe serie “DE KINDEREN VAN HET KATTENPLEINTJE”, zal in september ( 2013) verschijnen.
JV 19 aug 8

DKVHK Voorplat aanbieding.indd

Wat hebben mijn nichtjes en ik genoten van dit bezoek.
Een spontaan bezoek, onverwacht, van tevoren niet aangekondigd…
en toch heel gastvrij ontvangen…Ik vraag me af of ik dit ook bij andere
kinderboekenschrijvers zou kunnen doen?????
Dank je wel “Meester Jaap”….ehhh JACQUES VRIENS….

JV 19 aug 3

JV 19 aug 20

JV 19 aug 10

Geef een reactie

