SIMON VAN DER GEEST: GOED GESCOORD : HIJ HEEFT PAS VIJF BOEKEN GESCHREVEN EN HEEFT ER NU VOOR TWEE EEN GOUDEN GRIFFEL GEKREGEN.

Simon 2
Simon vd Geest

ZIJN NAAM IS SIMON VAN DER GEEST.
Hij geldt als één van de grote stemmen in de Nederlandse jeugdliteratuur.
In 2009 kwam zijn eerste boek uit “GEEL GRAS”.
Met zijn tweede boek “DISSUS” ( een bewerking van de Odyssee), uit 2010
won hij meteen de GOUDEN GRIFFEL 2011.
Op 2 oktober 2013 kreeg hij de tweede GOUDEN GRIFFEL voor zijn
derde roman “SPINDER” ( uit 2012).
In 2014 ontving hij de prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen voor “SPINDER”.

Naast kinderboeken schrijft Simon van der Geest gedichten en toneelstukken en geeft hij theater- en toneelschrijfles aan kinderen en jongeren.

In 2015 verscheen “SPIJKERZWIJGEN”, dat gekozen wordt als Leestip voor de Jonge Jury.
In het zelfde jaar schreef hij het Kinderboekenweekgeschenk “PER ONGELUKT!”

Ik heb Simon van der Geest ontmoet
Tijdens de Kinderboekenparade op zondag 13 oktober 2013 in het Kinderboekenmuseum Den Haag.
Simon van der Geest Den Haag 13 okt 2013 weblog 7

In Amsterdam, bij Boekhandel Scheltema op zaterdag 17 oktober 2015:
Hij las voor en vertelde over zijn boeken.

Simon van der Geest Scheltema Amsterdam weblog 12

Simon van der Geest Scheltema Amsterdam weblog 11

Simon van der Geest Scheltema Amsterdam weblog 10

Simon van der Geest Scheltema Amsterdam weblog 9

Simon van der Geest Scheltema Amsterdam weblog 8

Simon 1

Naast kinderboeken schrijft Simon van der Geest gedichten en toneelstukken en geeft hij theater- en toneelschrijfles aan kinderen en jongeren.

HET GOUDEN GRIFFELBOEK 2013: “SPINDER”:

Simon 3

“Je weet niet wat je in je handen hebt. In dit schrift dat jij nu vasthoudt heb ik de oorlog beschreven tussen mij en mijn broer. Op deze bladzijden ben ik een maand geleden begonnen om alles te vertellen over mijn insecten. En over mijn broer en onze geheimen. Ik wist toen nog niet hoe het uit de hand zou lopen. Sommige geheimen kunnen maar het beste bewaard blijven, diep onder de grond. Sommige geheimen kruipen uit zichzelf heel langzaam naar buiten. Sommige geheimen stinken en vreten overal gaten in. Laat dit schrift nooit in verkeerde handen vallen! Ik weet niet of jijzelf goede of verkeerde handen hebt. Ik hoop goede. Ik ken je niet, en toch ga ik je alles vertellen. Iemand moet het weten.”
Dit briefje plak ik voorin, zodat je weet waar je aan begint. Een maand geleden was dit schrift nog leeg. Ik heb het uit de kast gepakt, ben in mijn kelder gaan zitten en heb de eerste bladzijdes geschreven. Het was de dag dat mijn broer de oorlog verklaarde.”
Zo begint het boek “SPINDER”
Hidde is degene die dit briefje heeft geschreven.
Geschreven in dagboekvorm.
Het verhaal gaat dus over Hidde die een dagboek bijhoudt om zo de pesterijen van zijn broer en de gebeurtenissen bij zijn insecten op te schrijven en door te geven aan een ‘betrouwbaar iemand’,
de lezer.
Hidde (zijn bijnaam is Spinder = vlinder + spin) heeft in de geheime kelder van het huis een insectenlaboratorium ingericht. Hij gebruikt deze kelder sinds de dood van zijn oudste broer Ward.
Op een dag eist zijn broer Jeppe de kelder op. Hij is muzikant en wil in de kelder gaan drummen.
Er ontstaat een broedertwist :
De “kleine” Hidde die tegen zijn grotere broer moet opboksen…..
Hidde maakt geen enkele kans, maar hij heeft één wapen: het geheim dat de broers al een paar jaar
bewaren. Een verschrikkelijk geheim. Een geheim dat te maken heeft met dood van hun broer Ward.
Simon 4
SPANNEND. ONTROEREND, EEN ECHTE PAGETURNER!
EN GESCHREVEN IN EEN TAAL OM VAN TE SMULLEN…

Geef een reactie

