EEN KINDERBOEKENSCHRIJFSTER DIE VAN SCHRIJVEN EN SCHILDEREN HOUDT.

Mieke 1

Wie is MIEKE VAN HOOFT:

Dit schrijft ze op haar eigen website:

“Ik ben schrijfster. Ik schrijf voor kinderen én voor volwassenen. De meeste boeken die ik tot nu toe heb geschreven, zijn voor kinderen. Heb jij er al eens een gelezen?
De boeken die ik voor kinderen schrijf, zijn meestal spannend. Voor jonge kinderen schrijf ik vaak grappig. In mijn boeken voor wat oudere kinderen kom je vaak problemen tegen, maar ook dan gebeurt er af en toe iets waar je om kunt lachen.
Zo ben ik zelf ook: ik kan erg serieus zijn maar ik vind humor heel belangrijk in het leven. Een lach hoort erbij!”

In 1979 wordt haar eerste boek uitgegeven. Het heet ‘Kijk naar je eigen’.

In 1990 won ze de prijs van de Nederlandse Kinderjury voor haar boek
“DE TASJESDIEF”
Het boek werd verfilmd en was in 1995 in de bioscopen te zien.

Naast boeken schrijven doet ze ook aan schilderen en koken. Ze
schrijft gedichten en recepten.

“Schilderen is al heel lang een hobby van mij. De laatste jaren is dit een steeds grotere plaats gaan innemen in mijn leven en ontdekte ik de raakvlakken tussen het schrijven en het schilderen; met beide kunstvormen kan ik anderen boeien, ontroeren, laten glimlachen of inspireren. Van beide kunstvormen word ik zelf erg blij!”( aldus Mieke van Hooft)

“HET DOORGEZAAGDE MEISJE”
Mieke 4
” Eefje wil lid worden van de Bruine Bonen Bende. Dat is de bende van Wiep, Bobbie en Sander. Maar eerst moet ze laten zien wat ze durft. Daarom hebben Wiep, Bobbie en Sander een proef voor Eefje bedacht. Ze moet een glaasje water vragen bij de oude meneer Kiegel. Meneer Kiegel heeft zijn vrouw doorgezaagd. Tenminste, dat zeggen ze. Toch is Eefje helemaal niet bang. Ze belt aan en gaat zelfs naar binnen. Maar dan horen Wiep, Bobbie en Sander plotseling een harde gil”

“BEROEMD”
Mieke 5
“Pepita doet mee aan het songfestival. Voor de winnaar ligt een prachtige prijs klaar. Een dubbel strijkijzer waarmee je twee broekspijpen tegelijk kunt strijken. Wat geweldig, denkt papa. Dat moet Pepita voor hem winnen. Maar als Pepita aan de beurt is, gaat het mis. Ze is zo misselijk, dat ze snel naar buiten rent. Wie moet nou het strijkijzer voor papa winnen?”

“GEEN GEWELD”
Mieke 3
“Het is een spannende tijd voor Kelvin: hij gaat voor het eerst naar de brugklas. Maar juist in die eerste schoolweek gebeurt er iets met zijn oudere broer Roy, waardoor Kelvins levens totaal op zijn kop komt te staan.
Roy is betrokken geraakt bij een ruzie en neergestoken. Hij ligt in coma en de eerste dagen is het de vraag of hij het wel zal redden.
Ondertussen organiseert de school een stille tocht tegen zinloos geweld.”

“TREITERKOPPEN”
Mieke 2
“Olaf Stans is, samen met zijn ouders, zusje Katja en zijn twee weken oude zusje Elisabeth verhuisd en Olaf zit nu op een nieuwe school. Hij zit bij meester Bert in de klas. Als meester Bert zijn naam noemt knijpen een aantal kinderen in hun neus. “Olaf Stank” wordt er gefluisterd. Michael en Derk hebben de verrekijker van Olaf afgepakt. Olaf zegt er wat van tegen meester Bert maar dan zeggen Michael en Derk heel liefjes dat Olaf de verrekijker in de pauze aan Michael had uitgeleend…Na schooltijd fietst Olaf heel hard naar het bos om vogels te kijken. In het bos heeft hij ook een hut ontdekt en vanuit die hut kan Olaf heel goed vogels kijken. Iedere dag na schooltijd gaat Olaf naar de hut. Ondertussen gaan de pesterijen op school gewoon door.”

Mieke 6

Geef een reactie

