FRANCINE OOMEN: EEN SCHRIJFSTER DIE GEEN INTRODUCTIE MEER BEHOEFT…

Francine A 1

Francine A 3
Francine A 8

FRANCINE OOMEN:
Zij is één van de bekendste kinderboekenschrijvers van Nederland waarvan sinds 1990 uit haar pen meer dan honderd kinderboeken vloeiden.
In een interview in “Libelle”( 2012) zei ze:
“Mijn carrière in het boekenvak is ooit begonnen omdat ik van allerlei dingen voor Dick Bruna mocht ontwerpen. Nieuwe soorten kartonboekjes, maar ook behang en stoffen en meer van die dingen. Daarna ben ik zelf gaan schrijven en gaan tekenen. Mijn allereerste zelfgeschreven en zelfontworpen boek heette: “Saartje en Tommie op de boerderij “(in 1990), en dat was getekend door Dagmar Stam. Daarna zijn en nog een heleboel boeken van Saartje en Tommie gekomen, en ook een video, een tv serie en de cd met liedjes en verhaaltjes.”
Na “Saartje en Tommie” volgde de reeks van “Sammie Eigenwijs”, die ze zelf schreef én tekende.
Francine A 1AB

“Wat begon met ‘Hoe overleef ik mijn vakantie?’ is dertien boeken en vele bekroningen verder uitgegroeid tot een hype met een enorme fanclub. Inmiddels zijn er survival- en taalgidsjes verschenen en heeft Hoe Overleef Ik.. ook de theaters en de bioscopen veroverd.”
Francine A 9
Francine A 4
De Hoe-Overleef-Ik-serie
“De Hoe-Overleef-Ik-serie is een reeks boeken over Rosa van Dijk. In de boeken leeft zij haar dagelijks leven, waarbij ze allemaal problemen ondervindt waar meiden wel vaker last van hebben. Gelukkig komt ze er altijd wel bovenop door de tips die ze krijgt van haar vriendin Esther en haar vriend Jonas. Ook vindt ze steun bij haar vriendje Neuz, hoewel hij soms de oorzaak van het probleem is. De HOI-serie bestaat uit 13 delen”:
1.Hoe overleef ik mijn vakantie?
2.Hoe overleef ik het jaar 2000?
3.Hoe overleef ik de brugklas?
4.Hoe overleef ik mijn eerste zoen?
5.Hoe overleef ik mezelf?
6.Hoe overleef ik een gebroken hart?
7.Hoe overleef ik met/zonder jou?
8.Hoe overleef ik mijn ouders? (en zij mij!)
9.Hoe overleef (zonder) liefde?
10.Hoe overleef ik met/zonder vrienden?
11.Hoe overleef ik mijn vriendje? (en hij mij!)
12.Hoe overleef ik met/zonder dromen?
13.Hoe overleef ik mijn vader? (en hij mij!)
Francine A 3
Verder schreef ze boeken met De Computerheks, Lena Lijstje en Ezzie in de hoofdrol.
Francine A5
Francine A 6
Francine Oomen heb ik al diverse keren ontmoet.
Een ontzettend aardige en sympathieke schrijfster.
Ze neemt de tijd en maakt graag praatjes met haar lezers. Geweldig!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Francine 8 okt 2010

Francine A

Geef een reactie

