KIJK MIJ NOU, IK KAN AL LEZEN!

pictoboek A 2
In maart 2014 zat ik in de trein en schuin tegenover mij zaten een moeder en een kind in een boek te kijken.
Moeder las voor, het kind las mee.
Een “voorleeskwartiertje”; Ik mocht er ooggetuige van zijn!
Stilletjes genoot ik van de warmte en tederheid die moeder en kind uitstraalden.
Heel stiekem keek en luisterde ik naar het verhaal die beiden aan het lezen waren.
Het was een verhaal met picto’s.
Mijn gedachten gingen terug naar het eerste pictoboek dat ik gekocht had.
Ik was bijzonder enthousiast over de pictoboeken van “Moet je mij zien” van uitgevrij Zwijsen.

PICTOBOEKEN.

Het bijzondere van pictoboeken is dat een aantal woorden vervangen zijn door plaatjes.
Die plaatjes, picto’s, kan een kleuter “lezen”
De boeken zijn een goede voorbereiding op het leren lezen, aangezien een kind kennismaakt met de vaardigheden van het lezen:
een kind ziet duidelijk dat lezen van links naar rechts gaat en dat je linksboven op de bladzijde moet beginnen. Het ontdekt dat in een verhaal dezelfde woorden regelmatig terugkeren.
Zonder echt te kunnen lezen, kunnen kinderen dus meelezen.

Als handreiking aan degene die voorleest, bevatten de pictoboeken achterin een verklarende lijst van de gebruikte pictogrammen. En in de nieuwere boeken staat de oplossing telkens in de kantlijn.

Helaas zijn niet alle pictoboeken meer verkrijgbaar.

Bij het kindertijdschrift Rompompom van Zwijsen zijn er pictoboeken verschenen.
Pictoboek A 8

“EEN SOK MET STREEPJES”
Pictoboek A 4
JOKE VAN LEEUWEN.

Het verhaal begint zo:
“Dit is een………..
Dan zie je een tekening van een meisje.
Vervolgens lees je de tekst “Geef haar maan een naam”.
“Ze heet……..”
Je ziet ernaast een tekening van een hoofd en schouders van het meisje.
Een kind dat meeleest mag zelf de naam voor het meisje bedenken……

“TOVEREN IS EEN EITJE”
Pictoboek A 5
LYDIA ROOD EN RICK DE HAAS

Het verhaal gaat over Flits.
Zijn vader is tovenaar en zijn moeder is een heks.
Hij wil graag naar school om te leren toveren.
Maar helaas mag hij dat niet.
Zijn ouders vinden hem nog te klein.
Van zijn oma mag Flits al wel toveren…

“EN DE BOOM WERD EEN BOS”
Pictoboek A 6
ERIK VAN OS , ELLE VAN LIESHOUT, MARJOLEIN KRIJGER

“Het werd lente. De oude boom was blij: hij genoot van de wind in zijn takken en de eerste groene blaadjes begonnen al te groeien. Anna en de houthakker gingen naar het bos. Ze zochten een goede boom om om te hakken voor hun vuur. De houthakker hield halt bij de oude boom. Anna hield de houthakker tegen: de vogels hadden een nest gebouwd in die boom. Toen werd het zomer…”
( bron Pluizuit)

“IK KAN HET ZELF”
Pictoboek A 7

WILLEM EEKHOF EN JAN VAN DER VOO

Marijn wil alles zelf doen. Niemand mag Marijn helpen.
Op een dag mag za van haar vader en moeder alles zelf doen.
Maar dat verloopt niet helemaal zoals Marijn zich dat had voorgesteld.

LEUK ALS STELOPDRACHT:
Laat kinderen zelf een pictoverhaal schrijven.
Pictoboek A3 pictoverhaal

Geef een reactie

