DAAROM WILLEN KINDEREN BIJ MIJ MET PLEZIER LEZEN!

leesplezier bevorderen 1

reactie oud leerlingen ( reacties oud leerlingen)

PLAATJE AANKLIKKEN OM HET TE VERGROTEN:
reactie kinderen 12 juni 2014 9reactie kinderen 12 juni 2014 6reactie kinderen 12 juni 2014 15reactie kinderen 12 juni 2014 12reactie kinderen 12 juni 2014 7

Regelmatig praat ik met kinderen over boeken.
Naar de boekenverhalen, leesbelevenis en de leeservaringen van kinderen luister ik heel erg graag .
“Vooral met het voeren van gesprekken kan de houding van een kind tegenover lezen en boeken positief beïnvloed worden met als resultaat het bevorderen van leesplezier”.
“Vaker leesgesprekken voeren zodat de leerling ook gezien en gehoord wordt als lezer”.

reactie kinderen 12 juni 2014 14reactie kinderen 12 juni 2014 13a

Bij de keuze van boeken leg ik kinderen geen restricties op wat betreft het technisch leesniveau van boeken. Mijn motto: Mogen lezen wat je graag wil lezen en niet moeten lezen wat je kunt lezen.
“Het is fijn als kinderen boeken mogen lezen die ze zelf uitkiezen en niet een boek moeten lezen omdat de leerkracht zegt dat dat nu eenmaal bij het leesniveau hoort. Bij een boekkeuze zou meer naar ‘leeftijdsadequaat’ dan naar leesniveau gekeken moeten worden”.

Ik lees zelf kinderboeken en ik laat ook zien dat ik plezier heb in lezen.
“De leerkracht kan een model zijn van een persoon die plezier beleeft aan het lezen en daardoor de leerlingen laat zien dat lezen de moeite waard en leuk is. Dit motiveert kinderen ook te gaan lezen”.
“Leraren die enthousiaste lezers zijn, dragen dit enthousiasme over op hun leerlingen” (Applegate & Applegate 2001)
“Alleen de leerkracht die zelf veel kinderboeken leest, kan zijn leerlingen goed begeleiden in het kiezen van een geschikt boek”.

reactie 23 mei 2014 b

Zelf ben ik enthousiast over lezen en boeken.
“Leerkrachten moeten het rolmodel voor hun leerlingen zijn”.
“Vooral leerlingen die niet verwachten dat lezen voor hen een prettige bezigheid kan zijn, hebben op school de hulp van de leerkracht nodig”.
“Enthousiasme en passie werken aanstekelijk”.

Als leerkracht ben ik op de hoogte van het actuele boekenaanbod .
“Om kinderen goed op maat te kunnen adviseren en boeken aan te raden die bij hun interesse past, is het essentieel zelf kennis te hebben van boeken”.

Ik probeer de interesses van de kinderen te kennen. Dát is mijn maatstaf geworden om het juiste boek bij het juiste kind te krijgen.
“Onthoud dat lezers uniek zijn en boeken ook. Ontdek wat het kind écht wil lezen”.
“Veel kinderen vinden het lastig een keuze te maken uit het leesaanbod. De leerkracht heeft daarbij de rol van bemiddelaar die kinderen helpt bij het vinden van teksten die voor hen boeiend zijn”.
reactie kinderen 12 juni 2014 2areactie kinderen 12 juni 2014 8
Ik grijp elke gelegenheid aan om een korte boekpresentatie te houden,
om een boek te promoten.
“Regelmatig nieuwe boeken introduceren stimuleert kinderen om
meer en juist andere boeken te gaan lezen dan ze gewend zijn”.
“Door het centraal stellen van een boek willen kinderen een boek ‘lezen’ en
er meer over weten”.

Zo breng ik kinderen en boeken bij elkaar:
het uitlenen van mijn eigen leestassen.
Wat is een leestas?
leestas Marenleestas Dummie de Mummie

Een katoenen tas, met een foto (met textieltransfer papier) van een bekende kinderboekenschrijver.
In die tas vind je : één of meerdere boeken van de schrijver,
informatiemateriaal over de schrijver en diverse spel- en leermaterialen.
Ik heb meer dan 15 leestassen ontwikkeld en alles heb ik zelf gekocht ( boeken, katoenen tas, opdruk, plastic map)
Dat je met een leestas kinderen aan het lezen krijgt en dat je menig jonge lezer veel leesplezier kan bezorgen, daar valt niet over te twisten, dat staat gewoon vast …….
“De leesvaardigheid gaat omhoog als kinderen een divers aanbod aan leesmateriaal tot hun beschikking hebben. De aanwezigheid van boeken, thuis, op school en in de bibliotheek, leidt tot kennis van boeken en geeft kinderen de mogelijkheden te lezen”.
“Een boek kiezen dat je wilt lezen, lukt alleen als er boeken zijn en als de boeken toegankelijk zijn”.

Ik neem regelmatig een box met boeken mee naar school:
Leesbox 4 feb 2010

Met creatieve verwerkingsopdrachten probeer ik het plezier van
het lezen te verhogen.
“Vragen als “Waarom?”, “Waar gaat het eigenlijk over?” of “Wat bedoelt de auteur?” moeten vermeden worden, omdat ze de leerling het gevoel geven van een overhoring. Beter is: “Hoe lang duurt het verhaal volgens jou?”, “Welke verhaalfiguur boeit jou het meest?” en “Wie vertelt het verhaal en hoe weten we dat?”

Voorlezen?
Ik lees heel zelden voor.
Meestal laat ik kinderen zelf voorlezen.
ZIEN LEZEN DOET LEZEN….
En als ik voorlees dan is het voorleesverhaal het startpunt voor een filosofisch gesprek, als een korte inleiding op een thema of om een bepaald onderwerp bespreekbaar te maken.

reactie weblog Areactie 23 mei 2014 areactie weblog C

Geef een reactie

