JE ZIET HET AL VAN HEEL VER, DE OUDE MOOIE WESTER

Westerkerk 1

Westerkerk Amsterdam 11 aug 2011
De Westertoren , één van de blikvangers in het stadsbeeld van Amsterdam
De toren heeft verschillende bijnamen, zoals ‘Lange Jan’ en ‘De Oude Wester’.
De toren is 87 meter hoog en heeft een typische torenspits met de vorm van een keizerlijke kroon.
De Westertoren werd bezongen door zangers als Willy Alberti en Johnny Jordaan.

“Aan de voet van die mooie Wester
heb ik vaak in gedachten gestaan
‘k Heb er dikwijls staan te dromen
van die mooie, die fijne Jordaan”
( Willy Albert “Aan de voet van die oude Wester”)

Westerkerk 8

“Daar waar die ouwe Westertoren
Geprezen wordt van mond tot mond
Hij staat daar als een trouwe wachter
En draagt de ouwe Keizerskroon”

“Maar als ik de Westertoren zie
Dan ben ik een heel ander mens
En hoor ik het galmen van jouw melodie
Dan leef ik geheel naar m’n wens
O, Wester, jij brengt me in vuur en vlam
Wanneer ik jouw klokken hoor slaan
Want jij ben de glorie van oud Amsterdam
En de parel van onze Jordaan”
( Johnny Jordaan “De parel van de Jordaan”)

De Westertoren in Amsterdam is de toren van de Westerkerk.
Het bevindt zich nabij het Anne Frankhuis , aan de Prinsengracht en aan de rand van de Jordaan.
De kerk werd gebouwd door Hendrick de Keyser (1565-1621) en werd in 1631 ingewijd.

De schilder Rembrandt van Rijn zou in de linker zijbeuk van de kerk zijn begraven. Een gedenkplaat in de kerk eert de grote schilder.
Westerkerk 3
Westerkerk 5

Anne Frank heeft deze kerk ook enkele malen genoemd in haar dagboek. Vanuit haar onderduikadres “Het Achterhuis” hoorde ze de kerkklokken luiden. Vanaf de zolder kon ze de klokkentoren van het gebouw ook zien.
“De kerk is vooral bekend om zijn toren, daarom spreekt men ook meestal van de Westertoren als het om de kerk gaat.”
Westerkerk 7
Westerkerk 6

Westerkerk 4

Westerkerk 2

Geef een reactie

