TEKSTLOZE PRENTENBOEKEN: KIJK, HIER HEB IK GEEN WOORDEN VOOR!

tekstloze prentenboeken 1a

 

Prentenboeken zonder tekst hebben een vlucht gemaakt. Denk aan boeken van Ingrid en Dieter Schubert,  Charlotte Dematons , Marije Tolman, Thé Tjong Khing, Loes Riphagen.

 

tekstloze prentenboeken 2

tekstloze prentenboeken 3

Tekstloze prentenboeken nodigen uit om te praten over wat er allemaal op de illustraties te zien is.

 

tekstloze prentenboeken 4

tekstloze prentenboeken 5

Het is voor elke ouder gemakkelijk om er in hun eigen taal het verhaal “voor te lezen”, hun eigen verhaal bij te bedenken. De interactie tussen voorlezer/verteller en kind  wordt op een natuurlijke wijze gestimuleerd. Het is goed voor de taalontwikkeling van het kind Kinderen krijgen de kans om hun eigen verhaal bij de plaatjes te bedenken. Het komt  hun fantasieontwikkeling ten goede.

 

Tips bij het voorlezen van tekstloze kinderboeken

Gebruik open vragen die starten met een van de 5 w’s: wie, wat, waar, waarom, wanneer om je kind aan te moedigen het verhaal te interpreteren.

Kijk of je kan voorspellen wat op de volgende spread gaat gebeuren, gebaseerd op de pagina die je nog kan zien.

Als je kind vertelt wat er gebeurt in het verhaal, is het een goede manier voor ze om te leren dat verhalen een begin, een midden en een eind hebben. Hoe begint het verhaal? (begin) Wat gebeurt daarna? (midden) En hoe eindigt het verhaal? (einde)

( Bron: “De wereld van het kinderboek – Tekstloze kinderboeken”, Sanne Miltenburg in “Sanne tekent en schrijft)

tekstloze prentenboeken 6

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s