KINDERBOEKENWEEK: HET WEMELT VAN DE ACTIVITEITEN!

Kinderboekenfeest Rotterdam 2014 collage

Monsif Kinderboekenfeest Rotterdam 5 oktober 2014

Overal in Nederland worden er tijdens de Kinderboekenweek activiteiten georganiseerd die te maken hebben met boeken, schrijven, schrijvers, lezen en illustreren. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in.
Een gevarieerd aanbod aan activiteiten, zoals creatieve workshops, voorstellingen en
schrijversbezoeken.
Ja tijdens de Kinderboekenweek wemelt het ervan.
Je hoeft je ogen en oren maar open te houden en de kans is heel groot dat je ontdekt dat er ook in jouw woonplaats activiteiten georganiseerd worden ter ere van de Kinderboekenweek.

De Kinderboekenweek is voor mij een groot feest!
Ik kijk er elk jaar weer naar uit 🙂 en zoek naar de leukste activiteiten bij
mij in de buurt of elders in het land.
Maastricht kende jaren een grandioze opening van de Kinderboekenweek.
Heel veel bekende kinderboekenschrijvers kwamen op die dag naar Maastricht.
In die tijd heb ik ook heel veel kinderboekenschrijvers ontmoet.

De Kinderboekenmarkt in Den Haag heb ik al drie keer bezocht.
Geweldig om dat mee te maken.
In 2013 bezocht ik de Kinderboekenparade in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. Daar was van alles te doen: van schrijven en dichten tot muziek maken en héél veel tekenen, schilderen en knutselen. Schrijvers en illustratoren lazen voor, zetten handtekeningen , gaven een presentatie….
Zo heb ik genoten van de theatervoorstelling van Jacques Vriens
“Hoe verzint ie het toch allemaal?” Een vrolijke, geestige en soms ontroerende
familievoorstelling waarin Jacques Vriens volop toneel speelde, veel liet zien, vertelde en voorlas..
Op die dag ontmoette ik voor het eerst de schrijver Simon van der Geest.
Hij won in dat jaar ( 2013) de Gouden Griffel met het boek “Spinder”.

Simon van der Geest 13 okt 2013 1a

In 2014 maakte ik een treinreis naar de Kinderboekenfeest in Rotterdam,
dat in de Centrale Bibliotheek gehouden werd.
Een geweldige ervaring.
Er was zoveel te doen, zoveel te zien.
Wat was ik blij om de Ierse prentenboekenmaker CHRIS HAUGHTON te ontmoeten. Ik heb genoten van zijn boekpresentatie.
Heel bijzonder was de ontmoeting met de schrijfster van
de Aadje Piraatje prentenboeken : Marjet Huiberts.
Ik maakte kennis met de winnares van het GOUDEN PENSEEL 2014:
Floor Rieder, tijdens een tekenworkshop.
Een optreden van de zanger en rapper Monsif had ik niet willen missen.
Al met al : Een evenement om met veel plezier op terug te kijken.
Chapeau Centrale Bibliotheek Rotterdam!

samen met Chris Haughton 5 oktober 2014

Chris Haughton Rotterdam

samen met Marjet Huiberts 5 oktober 2015

samen met Floor Rieder Rotterdam 5 oktober 2014
samen met Ted van Lieshout en Philip Hopman

Geef een reactie

