BANG VOOR EEN BOOM!

waringin candi mendut

( bij CANDI MENDUT)
waringin A

Bij het vallen van de avond zat ik als kind veilig en beschermd
te luisteren naar de verhalen van onze inwonende huisbediende.
Onze baboe, mijn oppas.
In de verte hoorde ik de geluiden van de satéverkoper , die met regelmaat op twee houten stokjes sloeg: klotok, klotok, klotok.
De sfeer van de krekels, de tokehs, de tjitjaks ( muurhagedis), de ruisende bladeren.
Nacht over Java, avond in Indonesië.

“De volle maan, tragisch die avond, was reeds vroeg, nog in de laatste dagschemer opgerezen als een immense, bloedroze bol, vlamde als een zonsondergang laag achter de tamarindebomen…”zo begint Louis Couperus “De Stille kracht”

De mysterieuze sfeer, de stille kracht, die er in de lucht hing, die voelde ik gewoon.

Met spanning zat ik daar op de veranda, in de achtergalerij.

Nona, zo noemde ik mijn au pair vertelde het verhaal over de waringin, een boom met luchtwortels, waar onder andere de “kuntil anak” woonde.
“De “kuntil anak” is een soort ( vrouwelijke) boomgeest die een gat op haar rug heeft.” Aan mij werd dan verteld dat die geest kinderen meenam, die zij in haar rug stopte en gevangen hield in die waringinboom. Dat ritselen en ruisen van de bladeren was het geluid van de schreeuwende kinderen di om hulp roepen.
Als kind was ik dus bang voor die hoge bomen met die lange luchtwortels:
de waringin. Ik durfde nooit langs of onder zulke bomen te lopen.

Tijdens onze rondreis in Indonesië maakten we een fotostop bij Candi Mendut , een 9e eeuwse Boeddhistische tempel gelegen in het dorp Mendut, op drie kilometer afstand van de Borobudur.
Bij toeval stond ik daar onder een waringinboom.
Ongelooflijk!

Geef een reactie

