EEN KINDERJUF IN DE TROPEN…EEN TEMPO DOELOE AU PAIR

weblog getuigschriften

Mijn moeder was in Indonesië werkzaam als kinderjuffrouw bij Nederlandse gezinnen. Heel geliefd was ze. Met mooie en goede getuigschriften.
Vaak waren haar dienstbetrekkingen slechts van korte duur.
De gezinnen gingen namelijk terug naar Nederland.
Eén van de gezinnen waarvoor zij gewerkt had, was de familie Van Lennep.
Toen ze nog leefde vertelde zij daar heel veel verhalen over.
Zij was zo gehecht aan de drie kinderen: Walthera, Sylvia en Louis Van Lennep.
weblog kinderen van Lennep verkleind

Foto: mevrouw van Lennep- Labberton met mijn moeder en de drie kinderen
weblog familie van Lennep en mijn moeder verkleind

Ze had zich altijd afgevraagd hoe het met die kinderen gingen.
Jammer dat er vroeger geen internet was.
Tegenwoordig kun je gemakkelijk gaan “googlen:
Mijn zoektocht leverde het volgende op:
Mijn moeder was kinderjuffrouw bij een belangrijke Nederlandse ambtenaar E. van Lennep.
Hij verbleef een aantal jaren in Indonesië.
In 1950 ging hij met zijn gezin terug naar Nederland.

Foto: mijn moeder bij de fotograaf in Cikini Jakarta 1949:
Walthera en Sylvia van Lennep verkleind

Meteen nadat ik dit verhaal op mijn weblog heb geplaatst, heeft
Louis van Lennep gereageerd.
Via een mailwisseling maakte ik kennis met hem.
Wat was ik blij dat hij zo positief heeft gereageerd op dit bericht.
Mijn moeder zou zeker blij zijn geweest als ze zou horen dat mijn zoektocht
naar de kinderen van Van Lennep resultaat heeft opgeleverd.
En om te weten dat het goed gaat met de van Lenneps.
Hoe vaak had mijn moeder het tijdens haar leven over hun gehad.
En hoe dikwijls had ze aan ons ( haar kinderen) gevraagd om naar de van Lenneps te gaan zoeken. “Ik mis de kinderen van Van Lennep”, zei ze altijd.

In mei 2015 ben ik naar Indonesie geweest en heb een week in Jakarta gezeten.
Eén van de straten waar de familie van Lennep gewoond had, heb ik bezocht:
Boxlaan. Nu heet de straat Jalan Irian:

weblog Jalan Irian 1
weblog Jalan Irian 2
weblog Jalan Irian 3

Geef een reactie

