LEVEN TUSSEN TWEE CULTUREN, IN HET HEDEN EN HET VERLEDEN…BEST OF BOTH WORLDS

back to my roots weblog 1

back to my roots 7 weblog januari 2015

Jakarta geboortestad

In 1983 ging ik voor 6 weken naar Indonesië .
Een mooie reis met een negatief kantje.
Twee keer liep ik een voedselvergiftiging op.
Thuis aangekomen werd ik plotseling ziek.
Waarschijnlijk door een virus.
Tevens werd ik heen en weer geslingerd tussen twee werelden.
Een gevecht tussen Oost en West.
Gelukkig werd er bij ons thuis altijd ruimte gegeven aan daar waar we vandaan komen.
Het leven tussen twee culturen is verrijkend maar vaak ook moeilijk.
Na mijn eerste reis worstelde ik voortdurend met de vragen “wie ben ik?”
“wat ben ik?” en “wat wil ik? “
Ondanks die oneindige zoektocht is het leven tussen -en met twee- culturen een voorrecht. En gelukkig heb ik de keus om uit beide culturen dat te kiezen wat het beste past bij mij.
Je kunt uit twee culturen heel veel kracht putten.
Ja …..en vervolgens na 30 jaar ging ik weer terug naar het land waar ik geboren ben.
Back to my ROOTS.
Thuis aangekomen voelde ik me stukken lichter en een enorme blijdschap kwam in mijn binnenste omhoog.
Ik voelde de ketenen van pijn van me af glijden.
Nu ervaar ik geen gevecht meer tussen Oost en West, maar nostalgische gevoelens.
Hartverwarmende nostalgie: mooie, vervlogen herinneringen die mij letterlijk warm houden.
Voor mij heeft nostalgie of jeugdsentiment dus een positieve connotatie.
Voor de rest…….ik ben klaar voor een nieuwe reis….
Een trip waar Oost en West elkaar ontmoeten, waar heden en verleden met elkaar
verweven zijn……….

cropped-denkend-aan-indonesie1.jpg

cropped-cropped-indonesie-collage-19-aug-2015.jpg

Jakarta Kota Tua Cultureel Erfgoed

Geef een reactie

