HET INDONESIE VAN MIJN VADER. FLARDEN VAN HERINNERINGEN DIE ALS IN EEN FILM VOORBIJKOMEN.

vader tekst weblog
Naarmate je ouder wordt, leef je zeker ook veel met herinneringen.
Met een mooi gevoel kijk ik vaak terug naar dat wat is geweest en wat zo bijzonder was.
Dwalen door flarden van herinneringen , die ik enthousiast omarm.

Ik heb best heel wat verhalen over Indonesië, herinneringen aan mijn vader, in mijn hoofd.
Ik zal ze proberen te vangen en een plek geven in dit hoekje van mijn weblog.

Motor met zijspan…
Zo ging ik vroeger met mijn vader overal naar toe.
Hier zat ik in de zijspan en keek naar een Chinese begrafenis ritueel.
Voordat de lijkauto vertrok werd er een grote “watermeloen” op de
grond gesmeten.
Wist ik maar waar deze foto in Jakarta was opgenomen….
dat zou ik graag willen weten…
vader weblog 2

Sepeda motor dengan sespan.
Begitulah saya sering di ajak ke mana2 bersama ayahku.
Kelihatan di foto: saya duduk di sespan sambil melihat
tradisi banting semangka pada acara kematian Orang Tionghoa
Tradisi banting semangka dilakukan di depan mobil jenazah saat mobil jenazah mau diberangkatkan
Sayang saya tak tahu di mana foto ini di bikin.
Kepengen tahu di mana di Jakarta?

ONDERNEMINGSWEG TJIPETIR
vader weblog 1
Bij toeval las ik aan de achterkant van één van de vele oude foto’s van mijn
vader “ONDERNEMINGSWEG …TJIPETIR”.
Die weg zou waarschijnlijk aangelegd zijn door een bedrijf dat handelde
in rubber. En mijn vader stond bij één van die plantages.
Rechts zijn volgens mij de gutta-perchabomen te zien….
De kans is groot dat je er nog nooit van hebt gehoord:
“Jarenlang spoelden er geheimzinnige rubberachtige blokken aan land in West-Europa en ook in Nederland . Niemand wist waar deze grote blokken vandaan kwamen. Ze hadden allen het opschrift TJIPETIR.
Een Engelsman probeerde het mysterie van Tjipetir te ontrafelen, het mysterie dat tot Vlieland, Terschelling en Ameland reikte, in Indonesië begon en in Het Kanaal een tussenstop maakte.”

HOTEL DES INDES JAKARTA
Hotel des Indes Jakarta…
als kind kon ik me herinneren dat ik vaak met mijn vader ( op de motor) naar het hotel ging waar de oudste zoon van mijn vader werkte….
Ik hoorde alleen mijn vader zeggen: “We gaan naar hotel desain…”
Op internet vond ik deze informatie:
“ Dit hotel was van een logement in 1856 uitgegroeid tot het grootste en bekendste hotel van Indië en dat stond aan Molenvliet West, het huidige Jalan Gajah Mada. Voor het hotel had je het Molenvlietkanaal dat altijd druk bezet was met mensen die er de was in deden en een bad namen”
Het hotel werd omstreeks 1970 afgebroken. Er staat nu een winkelcentrum “Duta Merlin”.
In 2015 ( zondag 3 mei) ben ik gaan kijken naar de plek waar ooit “Hotel des Indes” stond.
vader weblog 3 Duta Merlin 1

Saya masih ingat, waktu saya masih kecil, sering di ajak ayahku ke tempat kerjaan anak ayahku yg paling tua ( anak sulung) ..
sering saya dengar ….”kami pergi ke hotel desain…”
vader weblog Duta Merlin DUTA MERLIN JAKARTA

DE TREIN DIE EVEN STOPTE BIJ DE GEBOORTEPLAATS VAN MIJN VADER
Even een glimp kunnen opvangen van de stad waar mijn vader geboren was: NGANJUK…
Ik zat op 14 mei 2015 in de trein van Malang naar Yogjakarta.
Plotseling stond de trein stil, zomaar.
Ik keek naar buiten en zag de plaatsnaam “Nganjuk”.
NGANJUK VADER

Was het toevallig dat de trein even stopte?
Ik had wel de tijd om wat foto’s te maken.
Was blij dat de trein even langs zijn geboortestad reed… en even ging stoppen …… alsof het zo moest zijn…..

HET HUIS WAAR MIJN VADER ( EN LATER OOK IK) GEWOOND HAD.
vader weblog 5

Jalan Sawah Lunto Jakarta. De straat waar mijn vader ( en later ik) gewoond had.
Mijn vader woonde eerst bij zijn zus en haar gezin.
Mijn neef Henk uit Brabant had enthousiaste verhalen verteld over zijn kinderjaren
toen mijn vader bij hun woonde.
Van hem wist ik dat mijn vader zijn motor in zijn slaapkamer had staan.
Zijn neven mochten met de motor spelen en mochten met de motor overal meegaan.
Later toen mijn tante naar Nederland ging, huurde mijn vader een gedeelte van het huis van de nieuwe eigenaar.
Ik heb hier ook als kind gewoond.
In 1983, 2014 3n in 2015 ben ik gaan kijken naar deze straat en het huis waar
wij gewoond hadden.

vader weblog 6
Jalan Sawah Lunto 2014: vader weblog 4

Jalan Sawah Lunto 2015: vader weblog 7

Geef een reactie

