BIJZONDERE BALI

Bali weblog 10Bali is een van de meest geliefde vakantiebestemmingen van Indonesië.
Het eiland grenst in het noorden aan de Balinese Zee en in het zuiden aan de Indische Oceaan. Ten westen van Bali ligt Java.
Het is 135 km lang en nergens meer dan 90 km breed.
Bali kent verschillende benamingen: “Het paradijs op aarde”, “Eiland van de goden”, “Eiland van duizend tempels”.
Het Hindoeïsme is de belangrijkste godsdienst op Bali.
Invloeden van deze godsdienst zijn over het gehele eiland terug te vinden.
Van kleine offermandjes om de goden gunstig te stemmen tot de vele traditionele ceremonies. En overal zijn er tempels te vinden:
De sanggahs ( huistempel) en de pura’s

Het eiland Bali lijkt wel een magneet te zijn.
Ook voor mij oefent Bali een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit.
Een bijzonder gevoel, dat moeilijk te begrijpen is, tenzij je het zelf hebt meegemaakt.

Mijn eerste dag op Bali in 1983 , na de overtocht met de ferry van Java, was een onvergetelijke.
Ik zette letterlijk mijn voet in een andere wereld.
Ik had het gevoel dat ik inderdaad in het paradijs terecht was gekomen.
Het paradijs op aarde zoals ik het toen genoemd heb en dat gevoel is in 2015 alleen nog maar sterker geworden.
Het eiland heeft een diepe indruk bij mij achtergelaten.

cropped-cropped-bali-collage.jpg

Wat maakt Bali eigenlijk zo bijzonder voor mij?
Misschien:
De religiositeit die voortdurend in de lucht hangt.

Bali weblog 1

Het onbekende dat ons aantrekt, dat ons nieuwsgierig maakt , ons triggert om na te denken over onderwerpen waarvoor we thuis geen tijd hebben.
Bali weblog 5

Het gevoel dat je op Bali terug gaat naar de basis van het bestaan en dat het gaat om de dingen die echt belangrijk zijn in het leven.
Bali weblog 2

Het streven om te leven in harmonie met de goden, de natuur en je medemens.
Bali weblog 3

De enorme biodiversiteit.
Bali weblog 8

De hoog in het vaandel staande tolerantie en behulpzaamheid.
Bali weblog 7

De mystieke sfeer en de overweldigende natuur.
Bali weblog 9

Een oase van rust, kalmte en sereniteit.

Bali weblog 4

De kunstzinnigheid en creativiteit van de Balinezen.
Bali weblog 6

De invloed van geesten die zeker aanwezig zijn op dit eiland …
op Bali zijn krachten aan het werk die ons te boven gaan.
Bali bijzonder 1

Geef een reactie

