JA, HET KAN! BEKIJK AMSTERDAM EENS VAN DE STREET ART KANT.

Street Art Amsterdam weblog 1

Street Art is in vrijwel elke grote stad te vinden.
Inmiddels is Street Art één van de vele trekpleisters van steden.
Ook Amsterdam heeft geen gebrek aan Street Art.
Hoewel de “tags” en “pieces” overal te bewonderen zijn , is Street Art voor velen zo’n onderdeel van het straatbeeld geworden dat het niet eens meer opvalt.
Een tag is een soort krabbel /handtekening van een aantal letters. Een tag kan snel worden gezet. De makers gebruiken een schuilnaam of een bijnaam.
Een piece is een kunstwerk van letters, afbeeldingen, tekeningen op bijvoorbeeld een muur of transformatorkasten.
Street Art Spotten in Amsterdam vind ik een leuke manier om de stad eens in een ander daglicht te bekijken.
Hoewel je er natuurlijk voor kunt kiezen om zelf op ontdekkingstocht te gaan, wordt er in Amsterdam ook Street-Art-Tours georganiseerd.
Voordelen van zo’n tour: het scheelt een hoop zoekwerk en je leert een heleboel over de achtergrond van de kunstwerken
Maar ik wil graag zelf op onderzoek uitgaan.
Bij elk bezoek aan de stad zal ik proberen om Amsterdam eens te bekijken van de Street Art kant.
Mijn fotocamera zal ongetwijfeld geen rust krijgen, want al die kunstwerken die ik “live” heb kunnen bewonderen wil ik graag vastleggen.
Uiteindelijk ontstaat er een verzameling van Street Art werken die ik persoonlijk gespot heb.
Op deze pagina laat ik zien wat ik tijdens mijn ontdekkingstocht door Amsterdam reeds gevonden heb.

TUINSTRAAT/ ANJELIERSTRAAT
Street Art Amsterdam weblog 5 Theo Thijssensschool

In de Amsterdamse wijk Jordaan kwam ik deze  gigantische muurschildering
tegen, op gevels van een woning die aan het schoolplein van de Theo Thijssenschool grenzen. Gemaakt door kunstenaar Piet Parra (Pieter Jansen)
De basis voor de muurschildering ( onthuld op vrijdag 27 april 2012) is een dichtregel uit een gedicht van de 8-jarige Lisa van der Schouw, leerling van de Theo Thijssenschool.
Haar gedicht:
“Ik speel in de stad
met jou
Ik speel in de stad
en ik hou
Ik speel in de stad
met alles wat er bestaat”
Street Art Amsterdam weblog 5a Theo Thijssensschool

MADELIEVENSTRAAT ( JORDAAN):

Stret art Amsterdam weblog 27 Madelievenstraat

PRINSENGRACHT/OUDE LOOIERSTRAAT:

Street Art Amsterdam weblog 14
Street Art Amsterdam weblog 16

Street Art Amsterdam weblog 17
Street Art Amsterdam weblog 15

PRINSENGRACHT:
Street art Amsterdam weblog 9

PRINSENGRACHT ( tegenover d Westerkerk):
Street Art Amsterdam weblog 19
Street Art Amsterdam weblog 20
Street Art Amsterdam weblog 21

PRINSENGRACHT/ TUINSTRAAT
“THE LONDON POLICE”
Street Art Amsterdam weblog 4 The London Police

Street Art Amsterdam weblog 4a The London Police

TUINSTRAAT

Street Art Amsterdam weblog 10 Tuinstraat

EERSTE ANJELIERSDWARSSTRAAT ( “JORDAAN”) :
Street Art Amsterdam weblog 3 Eerste Anjeliersdwarsstraat

SPUISTRAAT WIJDESTEEG:

Street Art Amsterdam weblog 26 Spuistraat wijdesteeg

WIJDESTEEG:
Street Art Amsterdam weblog 7 Nike shoes

Street Art Amsterdam weblog 26 Nike Shoes

SPUISTRAAT:

Street Art Amsterdam weblog 25 SPUISTRAAT 2

Street Art Amsterdam weblog 11 SPUISTRAAT 1

 

TROMPETTERSTEEG/OUDEZIJDS VOORBURGWAL
Street Art Amsterdam weblog 8 Trompettersteeg Oude Zijds Voorburgwal

VIJZELGRACHT:
Street Art Amsterdam weblog 6 Vijzelgracht

ZIJSTRAAT SPUISTRAAT:
Street art Amsterdam weblog 12 Raamsteeg

BERENSTRAAT:
Street Art Amsterdam weblog 18

AMSTERDAM MUSEUM KALVERSTRAAT
De Schuttersgalerij ligt tussen de Kalverstraat en het Begijnhofje en maakt deel uit van het Amsterdam Museum.

Street Art Amsterdam weblog 23
Street Art Amsterdam weblog 24

AMSTELSTATION

 Street art Amsterdam weblog 32 Amstel 5

Street Art Amsterdam weblog 31 Amstel 4

Street Art Amsterdam weblog 30 Amstel 3

Street Art Amsterdam weblog 29 Amstel 2

Street Art Amsterdam weblog 28 amstel 1

 

EERSTE BLOEMDWARSSTRAAT

Street Art Amsterdam weblog 37 Eerste Bloemdwarsstraat 4

Street Art Amsterdam weblog 36 Eerste Bloemdwarsstraat 5

Street Art Amsterdam weblog 35 Eerste Bloemdwarsstraat 3

Street art Amsterdam weblog 34 Eerste Bloemdwarsstraat 2

 

 

WILEMSTRAAT:

Street Art Amsterdam weblog 33 Willemstraat

REGULIERSDWARSSTRAAT:

Street Art Amsterdam weblog 39 Hugo Kaagman

Street Art Amsterdam weblog 38 Hugo Kaagman

Street Art Amsterdam weblog 40 Hugo Kaagman

REGULIERSDWARSSTRAAT/VIJZELSTRAAT:

Street Art Amsterdam weblog 41

 

EN VERDER:
Street Art Amsterdam weblog 22

 

 

Geef een reactie

