BREDA: STREET ART MET EEN VERHAAL.

Steeds sneller verspreidt Street Art zich over Nederlandse steden.

Aangezien ik regelmatig een stedentrip maak, wil ik een bezoek aan een stad

graag combineren met het bezichtigen van muurschilderingen.

Toen ik in Breda was maakte ik een korte tocht langs “het grootste openlucht graffiti-museum van West-Brabant”

 

Breda is één van de steden die Street Art hoog in het vaandel heeft  staan.

In een korte tijd zijn er in deze stad veel muurschilderingen verschenen. Deze schilderingen zijn onderdeel van de Blind Walls Gallery van het Graphic Design Festival. Hun insteek is dat de geschiedenis van de stad als inspiratiebron wordt gebruikt. Lokale, nationale en internationale kunstenaars krijgen wel is waar de vrije hand, maar worden vooraf  geïnformeerd over de locatie en de historie daarvan.

Elke muurschildering verbeeldt de verschillende verhalen van Breda en is zowel geïnspireerd op het verleden , heden en als de toekomst.

Blind Walls Gallery werkt nauw samen met de gemeente en wordt steeds vaker gevraagd mee te denken bij de ontwikkelingen van de stad.

Wat zo uniek is aan de Blind Walls Gallery is het grote aantal murals op loopafstand in het centrum.

Op de site van Blind Walls Gallery kun je heel veel achtergrondinformatie vinden over het werk, de kunstenaar en de locatie van de imposante collectie muurschilderingen. Daaruit heb ik heel veel informatie geput.

Mijn kennismaking met de muurschilderingen van Breda begon in de omgeving van de Molsparking. Zowel op het parkeerterrein zelf als in de zijstraten kun je de vele schilderingen bezichtigen/bekijken/spotten.

Mijn eerste zoektocht ( er zullen ongetwijfeld nog meer komen) naar Street Art in Breda levert onderstaande murals op:

Voor het volledige verhaal verwijs ik naar de website van Blind Walls Gallery.

 

Geef een reactie

