AMSTERDAM NIEUW WEST: EEN WOONWIJK , STREET ART RIJK.

 

 

Op een oktoberdag in 2015 besloot ik om de Street Art van de stad Heerlen te ontdekken. Op eigen houtje ging ik op zoek naar de mooie kunstwerken.

Ik maakte er foto’s van en plaatste deze op mijn weblog.

Sindsdien is mijn belangstelling voor Street Art alleen maar toegenomen.

Het liefst wil ik op eigen gelegenheid de Street art plekken verkennen. Ik kan het dan op mijn eigen tempo doen. Stoppen en bewonderen wanner ik wil.

Natuurlijk mis ik wel het verhaal achter de kunstwerken maar met een beetje speurwerk kom ik vaak gelukkig een heel eind.

Street Art Amsterdam West 38

 

Eerder heb ik kennis gemaakt met de Street Art van Amsterdam die in het centrum te zien en te vinden zijn.

Op internet vond ik informatie over het Street Art Museum Amsterdam.

Het Street Art Museum is eigenlijk een openlucht museum, waarbij je een wandeling maakt langs de mooiste kunstwerken van Amsterdam. Al een aantal jaren siert de steeds verder uitbreidende collectie van het Street Art Museum Amsterdam de straten en vergeten plekken van Nieuw West.

“Street Art Museum Amsterdam (SAMA) creëert, onderzoekt, documenteert en behoudt de groeiende beweging van street art.”

“Het Street Art Museum Amsterdam is een project van Anna Stolyarova, waarbij kunstenaars worden uitgenodigd de buurt op te vrolijken met muurschilderingen, uiteraard met toestemming van alle betrokkenen (deelraad, woningcorporaties en particulieren).”

Op een zonnige dag in juni, 13 juni 2017, nam ik de trein naar Amsterdam Sloterdijk. Mijn doel was om een wandeling te maken door Amsterdam Nieuw West, op zoek naar mooie muurschilderingen.

Thuis heb ik de route deels uitgestippeld en voor nadere informatie zou ik me wenden tot het Street Art Museum Amsterdam aan de Immanuel Kanthof  in Amsterdam West.

Daar aangekomen stond ik voor een gesloten deur. Terwijl ik foto’s aan het maken was van de Street Art werken die aan de muur van het gebouw te zien zijn, kwam een vrouw naar me toe. Dankzij haar heb ik alsnog de nodige informatie ontvangen over de Street Art in Amsterdam Nieuw West. Tegen betaling kreeg ik een plattegrond waarop te zien is waar de muurschilderingen te bewonderen zijn.

Samen liepen we via de Slotermeerlaan naar “Het Melkmeisje”

Onderweg stoppend bij een aantal Street Art werken.

Bij het Melkmeisje namen we afscheid van elkaar.

 

Al dwalende door de straten van Amsterdam West

Lodewijk van Deysselstraat

Dirk Sonoystraat

Burgemeester Röellstraat

Jan van Galenstraat

Burgemeester de Vlugtlaan

Burgemeester Fockstraat

Burgemeester Vening Meineszlaan

kwam ik deze Street Art werken tegen:

Street Art Amsterdam West 9

Street Art Amsterdam West 40

 

Verder heb ik deze Street Art werken nog gezien:

Geef een reactie

