KOEMPELMONUMENT: WEET JE HET NOG?

 

Het Koempelmonument in het viaduct tussen Merkelbeek en het kasteel Amstenrade ,onder de N276, is op initiatief van de Heemkundevereniging “de Veersjprunk” in 2016  beschilderd.

De geschilderde mijnmotieven van de Schinveldse kunstenaar Herman Veltrop werden op vrijdag 4 november 2016 officieel geopend. De tekeningen zijn deels geïnspireerd op de verhalen van voorbijgangers en koempels die Herman Veltrop spontaan kwamen bezoeken.

Toen ik vorig jaar berichten las en foto’s zag van het totstandkoming van dit kunstwerk was ik meteen enthousiast.

Op zondagochtend 18 juni 2017 ging ik richting Merkelbeek en Amstenrade

De vele afbeeldingen die herinneren aan het mijnverleden van de streek wekten mijn bewondering.

Ik vind het wel mooi dat er op deze manier wordt stilgestaan bij het mijnverleden.

Thuis ben ik meteen gaan zoeken naar een eventuele toelichting van de tekeningen.

Een toelichting van de geschilderde motieven van het Koempelmonument heb ik helaas nergens kunnen vinden.

Ik ben zelf maar op onderzoek gegaan. Verschillende bonnen heb ik geraadpleegd om aan mijn informatie te komen.

 

 

Bronnen:

demijnstreek.net

Gluckauf

limburgsemijnen.nl

demijnen.nl

 

Geef een reactie

