LEESPROMOTIE/LEESBEVORDERING

26 dec

MIJN NICHTJE FEE EN MIJN NEEFJE JEEN LATEN ZIEN HOE JE
EEN OMGEVING KUNT CREEREN DIE UITNODIGT TOT LEZEN.
DAAR KUNNEN MEESTERS EN JUFFEN EEN VOORBEELD AAN NEMEN!!

leesomgeving Fee 2012

Een omgeving die uitnodigt tot lezen is ontzettend belangrijk voor plezier
en zin hebben in lezen.
De leesomgeving is niet alleen maar een plek waar je kunt lezen, maar ook de
veel ruimere omgeving waarin tot lezen aangezet kan worden.
In zo’n omgeving worden kinderen omringd door boeken; overal komen
de kinderen als het ware boeken tegen.
Door het scheppen van een prikkelende leesomgeving worden kinderen bewust
en onbewust met boeken en allerlei zaken die met boeken te maken
hebben, geconfronteerd.
Veel verschillende boeken voor kinderen, de manier en plaats waar deze neergezet zijn
en de aanwezigheid van andere zaken die met boeken te maken hebben kunnen de
leesomgeving prikkelen en inspireren
Een leesomgeving verrijken met alleen maar posters is niet voldoende.
Kijk naar de foto hoe ik op school een leesomgeving heb gecreëerd.
rijke leesomgeving

En kijk eens naar de foto’s van mijn neefje Jeen en zijn zusje Fee hoe zij
hun leesomgeving hebben gecreëerd.
Ja, beide kinderen mogen zelf hun eigen leeshoekje inrichten.
Zeg nou zelf, het ziet er toch gezellig uit.
En zo’n plek nodigt uit tot lezen.

Leesomgeving Jeen

LEESPROMOTIE: JE KUNT ER NIET VROEG GENOEG MEE BEGINNEN!
MIJN NEEFJE JEEN IS HET LEVENDE BEWIJS DAT HET ECHT ZO IS.
LP 3LP 2LP 1LP 4

“Het leren lezen begint eigenlijk al bij de prentenboeken: door het
voorlezen ervan merkt een kind dat er bij de plaatjes een verhaal hoort;
door het hanteren ervan leert het kind met boeken omgaan.”
“Als kinderen geïnteresseerd raken in die merkwaardige tekentjes die letters
heten, zijn ze rijp om met het “echte “ lezen te beginnen.”
(Uit Boek en Jeugd 2006).

Nauwelijks twee jaar was mijn neefje Jeen toen ik elke zondag een boekje
voor hem meenam. Hij beleefde oneindig veel plezier aan het bladeren in boeken, het bekijken van de plaatjes…
En wat was hij altijd trots op zijn “eigen” boekjes.
Daarna kwam er een periode dat hij nieuwsgierig werd naar het verhaal:
Het voorlezen begon!
Hij vond het prachtig en genoot van het voorlezen.
Elke zondagmiddag als Jeen mij zag, was het eerste wat hij zei/vroeg:
“Heb je een boekje voor mij?”
Dat bleef ik inderdaad trouw doen: elke zondag een boekje kopen voor hem.
Toen Jeen naar groep 3 ging , kreeg hij van mij een stapel
leesboeken, variërend van boekjes voor beginnende lezertjes tot AVI 3 boekjes.
Na zes maanden leesonderwijs, ging hij voor mij een stukje voorlezen.
Ik wist niet wat ik hoorde, ik was heel ontroerd.
Heel trots zei hij: “Ik lees al Avi midden 4!”
“Wow,” zei ik, dat moeten de kinderen van groep 4 nu kunnen lezen.”
Volgens Jeen leest hij elke avond en er wordt elke dag ook met hem gelezen.
Nog steeds geef ik hem leesboeken om zijn leeshonger te stillen.
Zijn leeshonger is amper te stillen.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is:
Leespromotie…is zo simpel …en oh zo belangrijk…..

kruidvat 2a

leesplezier 1

LEESPROMOTIE

“Leesvaardigheid bepaalt de schoolcarrière van kinderen en hun maatschappelijk functioneren. Helaas verlaat nog steeds een grote groep leerlingen de basisschool met een leesachterstand. Het streven naar betere prestaties en motivatie door effectief leesonderwijs is actueel.”

Elke leerkracht is doordrongen van het belang van lezen en van
het plezier dat dat met zich mee kan brengen.
Toch slaagt niet elke leerkracht erin voor hun leerlingen een leesrijk
en veilig leesklimaat te organiseren dat leerlingen uitnodigt tot lezen.
Een veelgehoorde vraag van leerkrachten is:
“Hoe stimuleer je kinderen om te lezen?”

Het ontbreekt de leerkrachten aan tijd om extra aandacht te schenken
aan deze kinderen. Veel leerkrachten komen er niet aan toe het jeugdliteraire
aanbod bij te houden, daardoor zijn ze ook niet staat om leerlingen
boeken te geven die aansluiten bij hun leesniveau, interesse en
belevingswereld.

De rolvervulling van een leerkracht is van groot belang ter stimulering van lezen. De vraag is hoe kunnen leerkrachten aangemoedigd worden om aan leespromotie te doen.

“Aandacht voor jeugdliteratuur betekent dat je als leerkracht heel goed op de hoogte moet zijn van alles wat er verschijnt.”
Essentieel is het maatwerk: zoek bij ieder kind het juiste boek!
Heerlijk, als dat lukt en je zo’n leerling in een boek ziet kruipen.

Het is belangrijk om als leerkracht goed op de hoogte te zijn van
het brede scala aan genres in jeugdliteratuur, zodat je als leerkracht kinderen
met de verschillende type boeken in aanraking kunt brengen.
Doordat kinderen met verschillende type boeken in aanraking komen,
worden ze in staat gesteld hun eigen voorkeuren te ontdekken en te ontwikkelen. Je moet wel weten wat je promoot aan de kinderen voordat je bezig kunt
gaan met het promoten van boeken.

lezen feb 2012

De afgelopen jaren ben ik op ontdekkingstocht gegaan door “KINDERBOEKENLAND”.
Ik wil immers niet blijven steken bij de boeken van Paul van Loon
en Carry Slee.
Ik vind alarmerend vast te stellen dat de gemiddelde leerkracht nog altijd
niet verder geraakt dan Annie M.G. Schmidt of Roald Dahl als het om leesbevordering in hun klas gaat.
Dus, sorry leerkrachten, ik weet dat er veel van jullie wordt verwacht , maar
ik vind het toch een must dat leerkrachten zich een minimum verdiepen in de hedendaagse jeugdliteratuur.

Kinderen moeten verleid worden tot lezen met aantrekkelijke leesboeken,
die qua inhoud passen bij hun leeftijd, maar die ook aansluiten bij hun leesniveau.
Daarom is het belangrijk dat je als leerkracht op de hoogte blijft van
het actuele aanbod van kinder- en jeugdliteratuur.
Dat aanbod vindt via verschillende kanalen plaats.

Aidan Chambers (een specialist in leesbevordering) zegt dat een leerkracht tussen de 500 en 1500 titels gelezen moet hebben om zijn werk(leesbevordering) goed te kunnen doen en kinderen beter te kunnen adviseren.
Chambers kan gelijk hebben.
Mijn succes heb ik mede te danken aan de hoeveelheid boeken die ik gelezen heb. Van Nederlandse auteurs kom ik uit op een getal van 1600.

Daarnaast, en minstens even belangrijk, moeten we onze passie overbrengen. Elke leerkracht, elke leerkracht-in-spe die in de ban raakt van het belang van lezen en van het mooie kinderboek, zal dat enthousiasme op zijn of haar beurt doorgeven, jaar na jaar, klas na klas.

Enthousiasmerende leerkrachten, die hun kennis bijwerken, die jeugdboeken niet te min vinden en het belang ervan met enthousiasme doorgeven!
Scholen hebben ze broodnodig!

Advertenties

5 gedachten over “LEESPROMOTIE/LEESBEVORDERING

  1. He, Meester Louis.
    Kent u mij nog? Daphne van Peer. Van groep 6S op kindcentrum Amby!!
    Ik wil u vertellen dat het lezen goed gaat.
    En dat ik Zondag 20 juli 2014 naar Oorlogsgeheimen ben geweest.
    Ik vond het echt een super-vetgave-avontuurlijke film. Maar er waren ook enge stukken bij. Maar dat maakte voor mij niks uit.
    Ik vind het echt heel jammer dat u niet meer gaat lesgeven.
    Maar, dat was het alweer.

    Liefs Daphne van Peer

    • Hallo Daphne,
      Wat leuk dat je naar de film “Oorlogsgeheimen” bent geweest.
      En fijn om te horen dat het lezen goed gaat.
      Ik hoop dat je met plezier blijft lezen.
      Groetjes ook aan iedereen die ik ken.
      Meester Louis

  2. Hai meester Louis,
    Ik ben intern begeleider op een basisschool en op zoek naar verwerkingsbladen voor vrij lezen. Ik zie er een aantal op deze site staan waar ik enthousiast over ben omdat ze verder gaan dan het standaard maken van een samenvatting. Ik weet niet of je bereid bent mij er een aantal digitaal beschikbaar te stellen maar je zou me daar wel een heel groot plezier mee doen. Met vriendelijke groet esther

  3. Ik ben op zoek naar een eerste leesboekje voor mijn dochter die binnenkort 18 jaar wordt. Ze wist nog tot in detail te vertellen het moment dat ze op 3jarige leeftijd mee naar de bibliotheek mocht om ook, net als haar oudere broer, een leesboek mocht uit gaan zoeken. Het betreft het boekje van uitgeverij Zwijsen “ik lees maan roos vis”. Het is een vierkant boekje en het ging over een aap in een boot. Op uw blog zag ik een foto van waarschijnlijk die serie staan. Kunt u mij helpen aan de juiste titel en/of het ISBN van dat boek. Ik ben al lange tijd aan het zoeken.
    Alvast bedankt
    Anja van Bladel
    0497-513617
    06-57345608

    • Hallo, Allereerst bedankt voor uw “bezoek” aan mijn weblog. Ik heb even gekeken in mijn eigen kinderboekenverzameling . Helaas heb ik het boek ook niet. Sorry dat ik u niet kan helpen. Met vriendelijke groet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s